Reklama:

Běháte? Co Vás může
potkat na běžecké trati?

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Na Vaší běžecké trase Vás může potkat řada příhod, které byste si do svého památníčku nedali. Ne vždy to je překrásný západ slunce, pětistovka poletující kolem, roztomilé štěňátko, co se venčí u cesty, nebo strom obsypaný sladkými hruštičkami. Namísto toho to může být podvrtnutý kotník, píchanec od včely či hodně vzteklý pes. Já zde uvedu sedm krátkých příkladů, co se může stát a jak je na to dobré reagovat. Mimochodem, nejhorší je panika, takže nikdy nepanikařte (to se lehce píše, ale realita bývá obvykle jiná, viďte).

Zvrtnutý kotník

Špatně odhadnete délku kroku, došlápnete na klacek či kámen nebo zakopnete o vlastní nohu (a neříkejte, že se Vám to nikdy nestalo). Následkem toho se Váš kotník ocitne v nezáviděníhodné poloze. Zkroutí se pod Vaší vahou a Vy ucítíte bolest.

Nejdůležitější je se to nesnažit rozběhat. V první chvíli nevíte, jak je to vážné, tak akorát riskujete zhoršení. Začněte pomalou chůzí. Pokud cítíte bolest, použijte pásek, tričko či cokoli jiného, čím budete moci kotník stáhnout (aplikace komprese). To Vám zajistí stabilitu při chůzi.

Jakmile dorazíte domů, aplikujte odpočinek, led, kompresi a výšku (zvednout nohu nahoru). Pokud kotník hodně nateče a objeví se pohmožděniny, odkulhejte k lékaři.

Náhlá ostrá bolest

Zranění při běhu mohou být dosti záludná (hlavně ta bez zřejmé příčiny). V jeden okamžik uháníte s větrem o závod a vše je nádherné a najednou: "Aúúúú." Pokud nedokážete určit příčinu náhlé bolesti (v boku, kyčli, kolenu, kotníku…) může jít buď o obyčejnou křeč, nebo sval nevydržel přetížení a vzdal to. Zastavte a bolestivou oblast stáhněte (pro získání stability oblasti a zlepšení krevního oběhu). Bolest může přejít za pár minut, hodin či za den. Pokud trvá dále, tak se odbelhejte k lékaři.

Bolest nám říká: "Okamžitě přestaň dělat, co děláš!" Takže se to nesnažte rozběhat.

Včelka či vosička

Zkratka přes pole či louku Vás může stát žihadlo, nebo dokonce žihadla. Pokud nejste alergičtí a žihadlo neskončí v některé citlivé oblasti (ústa, oči, jazyk, genitálie), tak Vás jedno žihadlo nerozhází. Rychlé vytáhnutí žihadla sníží následný otok. Lepší je žihadlo seškrábnout kreditkou, než se ho snažit chytit a vytáhnout. Doma se pak koukněte do očkovacího průkazu, kdy jste byli naposledy na tetanovce (žihadla jsou totiž vcelku špinavá).

Pokud se Vám povede šlápnout do vosího hnízda a máte více žihadel, tak utečte, ale pak už neběhejte. Rychle proudící krev zrychlí nástup otoku. Lepší je domů dojít v menších bolestech než doběhnout v křečích či nedoběhnout vůbec. Pak už je na Vás, jestli zavoláte sanitku nebo cibuli.

Alergici by každopádně neměli ani uvažovat o tom, že v létě vyrazí na trať bez léku v kapse.

Prázdná nádrž

Strašákem běžců je situace, kdy Vám pár kilometrů před cílem dojde šťáva. Jakmile tělo spotřebuje zásobu krevní glukózy a uloženého glykogenu, tak se jeho reakce zpomalují. Připadáte si mátožný a najednou o deset kilo těžší. Dokonce si s Vámi může začít Váš mozek hrát a trochu si zahalucinovat (ten burger, co leží támhle na pařezu, tam vážně a doopravdy není). Pokud vyloučíme diabetiky, tak pokud máte nízký cukr, tak ho prostě potřebujete doplnit. Pokud nejste fandou energetických gelů, tak si s sebou vezměte banán (já osobně si beru rozmixovaný banán ve vodě - dvě mouchy jednou ranou), kousek čokolády či jiný zdroj rychlého cukru.

Pokud s sebou nic nemáte, nezoufejte. Zpomalte na chůzi. Tělo si umí cukr získat z tuku, ale trvá to delší dobu. Až dobijete baterky, dejte se zase do běhu, i když to už asi bude o něco pomaleji. Jestli se Vám to stává častěji, měli byste zapřemýšlet nad tím, co jíte před během - jestli Vám to poskytuje dostatek energie.

Přehřátí

V teplých dnech se může lehce stát, že se běžec přehřeje. Přehřátí způsobuje svalové křeče, malátnost, žíznivost a svalovou slabos, vůbec celkově se běžec cítí na prd.

Pokud cítíte, že se začínáte přehřívat, tak okamžitě ze sluníčka pryč! Sundejte triko, ať může kůže dýchat, a zkuste se ochladit. Ovívejte se, najděte pořádný stín nebo se namočte (vodou z lahve, hadice či potoka). Pokud ochladíte místa Vašeho těla, která se nejvíce potí, tedy je v nich proudění krve rychlé (podpaží, zátylek, spodní záda či třísla), celkově se ochladíte rychleji. Pak se pořádně hydratujte. Napijte se, ale vynechejte alkohol či kávu (ty zase odvodňují).

Jestli Vám je na zvracení či rovnou zvracíte, Vaše kůže je na dotyk rozpálená a přestanete se potit, tak už jde o úžeh. A ten není radno podceňovat. Zavolejte si odvoz, klidně i sanitkou.

Napadení psem

Ať už se pes pustí za Vámi, nebo jen kolem něj proběhnete moc blízko a on si to vyloží jako své ohrožení, tak se z Vašeho běhu stane noční můra. Ať si o sobě myslíte, že jste sebelepší běžec, pes Vás stejně dožene. (Naše dvě nohy nám dávají výhodu pouze na dlouhé tratě.) Proto se zastavte, stůjte bez hnutí a vyhněte se očnímu kontaktu (ten naštvaného psa ještě více naštve). Zůstaňte k psovi čelem a pořád ho sledujte (neotáčejte se k němu zády a zůstaňte v pozici, kdy budete moci kopat). Pokud je kolem Vás překážka, kterou byste mohli dostat mezi sebe a psa, tak k ní pomalu couvejte. Sice ji pes přeskočí, ale aspoň tím získáte pár vteřin času navíc (to se vždycky hodí).

V žádném případě se psa nepokoušejte hladit (to dá rozum) či na něj útočit rukama. Pokud najdete v bezpečné vzdálenosti (vzdálenost, kam se můžete dostat bez toho, aniž byste psovi ukázali záda) klacek či jinou podobnou zbraň, tak se k ní snažte dostat a získat ji. Pokud není nic po ruce, tak použijte oblečení. Obtočte triko či mikinu kolem ruky a nechte psa (i když to zní strašně) zakousnout do obalené ruky. Direkt na čumák by pak měl většinu psů od dalšího útočení odradit. Pokud nemáte nic na ruce, tak útočte nohama (na těch máte alespoň nějakou ochranu v podobě bot). A nebojte, nejde o týrání zvířat. Jste napadeni, tak se musíte bránit. Pokud nemáte zrovna mega smůlu a nejde o krvelačnou bestii, tak toho pes po pár pokusech nechá. Nejde mu o to Vás ulovit, ale odehnat Vás.

Až je po všem, ovažte rány, vypláchněte je vodou (pokud ji máte), udělejte obvaz z trička a přivažte ho na ránu tkaničkou. Pak musíte získat nějaké informace o majiteli a zjistit, zda je pes očkován, či nikoli. Každopádně by to chtělo zkontrolovat i svůj očkovací průkaz, jak je na tom očkování proti tetanu.

Střet s vozidlem

Nemá cenu hrát kličkovanou na silnici, za to Vám pokles tepu nestojí. Pokud totiž prohrajete, tak můžete přijít o všechno. Ať už do Vás dopravní prostředek jen trošku drcne, či Vás srazí, nebagatelizujte to. Můžete mít vnitřní zranění, třeba natrženou slezinu. Každopádně to chce pohotovost a prohlídku. Minimálně se vyhnete tomu, že Vás doma přepadnou mdloby z otřesu mozku. Pokud budete mít možnost, získejte údaje o řidiči, i když by mělo jít jen o SPZ. Pokud Vaše zranění budou vážnější, bude Vaše pojišťovna určitě chtít vědět, po kom mají náklady na Vaši léčbu vymáhat, nemluvě o policii.

Závěr

Na trati Vás toho může samozřejmě potkat daleko víc, ale nechci Vás zbytečně strašit. Pokud se někdo chce nechat vystrašit, tak k tomu určitě najde na internetu dostatek materiálů. Důležité je znát základy první pomoci. Tím můžete v případě nouze pomoci nejen sobě, ale i lidem, kteří se dostanou do úzkých ve Vaší blízkosti.


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 49 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2018 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2018 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra