Reklama:

Funkční trénink (I.):
Darwinova teorie v praxi

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Trénink

Přiznám se, že na důkladné rozebrání tohoto fenoménu, nebo chcete-li nynějšího směřování fitness komunity, se chystám už nějaký ten pátek. Vždyť co nyní hýbe světem fitness více než "funkční tréninky". Celé posilovny zaměřené jen tímto směrem, různé skupinové funkční lekce, které jsou nabízeny prakticky v každém sebemenším fitku, a v neposlední řadě samotné individuální cvičení pod vedením zkušených trenérů, které musí být také funkční. Aneb kdo nenutí své svěřence cvičit alespoň na bosu, je zpátečnický a out. Nadsázka? Podle mých zkušeností z celkem velkého množství posiloven nebo fitness center, alespoň v Praze a v Brně, ani ne. Uf, v tomto odstavci jsem použil slovo funkční tolikrát, až se mi z toho začíná točit hlava. Teď se Vám možná hlavou honí celkem zásadní otázka: A je to tedy dobře, nebo špatně? Jednoduchá otázka a na ni i jednoduchá odpověď. Nebo ne? Než se Vám na ni pokusím odpovědět, je třeba si položit i jiný a z mého úhlu pohledu vlastně i daleko zásadnější dotaz. Co je to vlastně ten tzv. "funkční trénink"?

Kde se vzal, tu se vzal funkční trénink

Tak ho tu máme a cvičíme, ale co je zač? Co je tzv. "funkční trénink"? Kdo mi na tuto otázku pohotově, jednoduše a správně odpoví, vyhraje zlatého bludišťáka. No dobře, nejsme zde v soutěži pro školy na České televizi, takže žádný bludišťák nebude. Odpovědi na tento zákeřný dotaz jsou ale vždy zajímavé (a ty Vaše si milerád přečtu v diskusi pod článkem). Hlavně jsou vždy velmi různorodé. Sám jsem se o tom nedávno přesvědčil při závěrečné zkoušce na kurzu fitness trenérů. Každý jeden z nich mi na tuto otázku odpověděl úplně jinak. Někteří z nich se zmiňovali o základních cvicích, jako jsou dřep a mrtvý tah. Co je přece funkčnější než těžce odcvičené základní cviky. Jedna skupina zase výrazněji lpěla na cvičení se železnou koulí alias kettlebellem aneb ve funkčnosti se nic nevyrovná swingu, goblet dřepu nebo tureckému vztyku. Obě tyto skupiny se vzácně shodly v označení cvičení na strojích a nedej bože na kladkách jako na silně "nefunkčním". Pak tu také bylo několik propagátorů něčeho na způsob silově-kondičního kruhového tréninku. Nejlépe s využitím co nejvíce různorodých stanovišť, přičemž nejoblíbenějším cvikem bylo suverénně mlácení kladivem. Očividně očekávají největší počet svých budoucích klientů z řad stavebních dělníků. Do této skupiny si dovolím zařadit i propagátory CrossFitu jakožto toho ideálního funkčního tréninku. Nakonec se našel i někdo, kdo viděl ideální funkční trénink ve cvičení s vlastní vahou těla nebo v józe. Prakticky všichni se také zmiňovali o využívání některých z moderních "funkčních pomůcek" - balanční čočky, bosu, řetězy, lana, pneumatiky a tak dále. No dobře, a kdo z nich má pravdu? A má ji vůbec někdo?

Kámen úrazu

Odpověď na předchozí otázku bude záležet na tom, koho se zeptáte. Tu moji se dozvíte v průběhu této menší úvahy o "moderním funkčním tréninku". Pokud zadáme hledat na internetu tento pojem, vyskočí nám opravdu nepřeberné množství nabídek na různé tréninky, shodujících se většinou v popisu s tím, co říkali při zkoušce moji studenti. Každý z těchto funkčních tréninků je samozřejmě lepší (a funkčnější) než ten konkurenční. Cvičení s kettlebellem je lepší než nebezpečný CrossFit a ten je zase samozřejmě lepší než ti líní a nefunkční siloví trojbojaři a jejich trénink, no a pak jsou tu ty "pumpičky" v obyčejných posilovnách a jejich kladky a stroje. Na tom snad už nikdo nemůže v dnešní době cvičit, ne? Taková "pumpička" pak přijde domů a tam se jí utrhne její nefunkční biceps při pokusu o přestěhování malé ledničky. No prostě hrůza.

Takovýchto debat, názorů a článků jsem slyšel a četl už celkem dost. Vždy jsem se u nich náramně pobavil. Funkční trénink je ve většině případů prezentován jako zdravotně nezávadné (nebo rovnou zdravotně prospěšné) cvičení, které Vám umožní lépe fungovat v běžném životě. Co to ale znamená? Ve fyzioterapii pro to existuje hezký výraz: activities of daily living (ADL). Krkolomnější český překlad by zhruba zněl: všední denní činnosti. Činnosti, které přes den běžně děláte. Vše od čištění zubů po řízení auta, sezení v práci za počítačem nebo hrabání listí na zahradě. Nejsem si úplně jistý, jestli Vám zrovna v takovýchto činnostech k něčemu bude ten Váš funkční trénink, na který chodíte 2x týdně do fitka a kde mlátíte vší silou co nejrychleji do pytle, skáčete na bosu a pak se pokoušíte o nadhoz s velkou činkou. Spíše bych se skoro bál opačného efektu.

No dobře, s tím fungováním v běžném životě to tedy možná bude trochu složitější, ale co ta zdravotní prospěšnost? Nalistujme namátkou nějakou pozvánku na funkční trénink a podívejme se, co se tam píše. Většinou tam bude stát něco o tom, jak Vás po jeho cvičení už nebude nic bolet. Naopak, všechny Vaše bolístky díky němu přejdou, budete zdraví, silní, stále mladí a plní elánu. Svaly na Vašem těle budou jen hrát a oženíte se díky tomu s krásnou vysokou blondýnkou, které podáte pomocnou ruku, když se bude marně snažit nastěhovat do bytu vedle Vás svoji těžkou lednici, což pro Vaše funkční (a samozřejmě též zdravé a netrhající se) bicepsy nebude sebemenší problém. A tím navždy získáte její nehynoucí lásku. Dobře, tohle už je možná lehká nadsázka. Ale reklamy na funkční tréninky (ať už ty skupinové, individuální, nebo celé cvičební programy) jsou asi stejná pohádka jako náš krátký příběh. Že by to nakonec bylo složitější i s tou zdravotní prospěšností? Ale přece ten hezký funkční trénink nemohl být dokonce zdravotně závadný, nebo mohl?

Temná mračna nad funkčními tréninky stále houstnou

Zatím visí ve vzduchu hromady otázek a stále přibývají další. Trochu je tedy protřídíme. Jak už asi bylo patrné z předchozího textu, nejsem bezbřehý nadšenec moderního "funkčního tréninku". Alespoň ne té formy, která je provozována momentálně (nejen) tady u nás v české a moravské kotlině. Původní myšlenka a princip funkčního tréninku jsou výborné. Nynější stav je ale většinou pouhou parodií. Některé důvody už jsem nastínil, jiné teprve přijdou na řadu.

Negativity už ale bylo nyní dost, necháme ji odpočívat někde daleko vzadu a podíváme se na základní myšlenku funkčního tréninku a jeho původ v předaleké minulosti. Prapůvod všech moderních "funkčních pohybových aktivit" najdeme v rehabilitační terapii. Cílem takovéto terapie, nebo chcete-li pohybové léčby / tréninku, bylo a samozřejmě stále je zlepšit úroveň pohybových schopností a dovedností, které byly u klienta nějakým způsobem postiženy. Popřípadě je úplně obnovit, pokud o ně zcela přišel, nebo dokonce vytvořit dovednosti nové, které mu zatím chyběly.

Vezměme si jednoduchý příklad. Budete mít osobu, velmi aktivního sportovce, která se zraní při pádu na lyžích a způsobí si celou řadu zranění v oblasti dolních končetin, která si vyžádají nějaký ten operační zákrok, sádru, nebo dokonce obojí a upoutají našeho smolaře na nějaký čas na lůžko. Jeho pohybové dovednosti a schopnosti budou postiženy ať už samotným zraněním pohybového aparátu, tak i následnými léčebnými zákroky (operace, sádra) a samozřejmě i následnou fixací a sníženou mobilitou jeho pohybového aparátu.

Teď přichází na řadu schopný terapeut, který bude s naším smolným sportovcem pracovat. Na čem? No, pokud bude kvalitní, tak na tom, aby obnovil (popřípadě dokonce v konečném důsledku zlepšil) jeho postižené pohybové dovednosti a schopnosti. Aby zlepšil to, jak jeho pohybový aparát celkově funguje. Náš sportovec se naučí opět stát, chodit s berlemi, následně i bez nich, chvíli po tom se zkusí lehce proběhnout, a než se naděje, bude už další zimní sezónu na svahu švihat jeden krásný oblouček za druhým v rychlosti a plynulosti, o které se mu předtím nikdy ani nezdálo, a dokonce i s daleko stabilnějšími koleny než kdy předtím.

Funkční trénink v nejčistší podobě v celé své kráse. Nic víc, nic míň. Velmi "primitivní", že? Tak proč to takhle v "moderním funkčním tréninku" nefunguje? Teď ani nemám na mysli praktickou aplikaci výše zmíněného postupu. To opravdu nemusí být (a není!) jednoduchá záležitost, ale jestli cvičit na zlepšení stability kolen spíš hopsáním po bosu, nebo těžkými dřepy, je už vlastně jen nepodstatný detail v porovnání s tím, co tvoří základní strukturu funkčního tréninku, resp. by mělo být základem každého tréninku nebo terapie!

Tři kroky zpět a jeden kupředu

Není jasné, o čem mluvím? Zkuste si přečíst předchozí odstavec ještě jednou, už tam je toho hodně naznačeno. Nu dobrá, nebudu Vás trápit. Konečný cíl tréninku, jeho individuálnost nebo jeho postupná progrese, to jsou jen některé ze základních a důležitých pojmů, které by měly padnout vždy, když se bavíme o (jakémkoliv) funkčním tréninku.

Přišlo by Vám logické, kdybych vzal sportovce z minulého příkladu a hned po tom, co by vstal z postele po operaci a sotva o berlích došel na toaletu, bych ho v rámci jeho terapie nutil dělat výpady? Nepřišlo, že? To je přece úplný nesmysl, však mu tím ublížím. A jaký je rozdíl mezi tímto příkladem a tím, když navštívíte nějakou lekci funkčního tréninku ve fitness centru, kde bude 10 lidí, kteří doteď prakticky nesportovali a trávili 8 hodin denně v kanceláři za počítačem (ale nyní chtějí udělat něco pro sebe a své zdraví, a proto nejdou například do té ošklivé klasické posilovny plné zlých činek a strojů, ale vyrazí na nějaký zdravotně prospěšný funkční trénink), klikovat v závěsu na TRX a následně dřepovat na jedné noze. Dovolím si odpovědět sám. Žádný.

Tohle není příklad vycucaný z prstu, přesně takovýchto lidí už jsem měl v ordinaci celkem dost. Většina z nich se diví, jak je možné, že se jejich stav zhoršil. Vždyť se přece cvičením na bosu posiluje ten všemocný core, tak proč mě ta záda bolí daleko víc, než když jsem jen seděl celý den za stolem? Samozřejmě mohu například bosu použít k větší aktivaci určitých svalů, ale když člověk nedokáže ani udržet stabilní stoj oběma nohama na pevné zemi, aniž by byl celý stažený v zádech, tak co myslíte, že s ním udělá stání na bosu (tj. přidání externí zátěže, nic jiného to totiž není)? To špatné držení těla se mu snad zázračně zlepší? Stejná logika, jako kdybych vytáhl hroznou technikou 200 kg na mrtvý tah a čekal, že když si tam naložím 220 kg, tak se mi ta technika najednou zlepší a nevyrobím tak "kočičáka"…

Nejen zásady progrese tréninku dostávají pořádně zabrat, s individuálností a plněním jeho cílů to "překvapivě" není lepší.

Je mým cílem návrat na svahy v příští lyžařské sezóně? Tak vzhůru dělat každý trénink desítky a desítky stojek! Potřebujete v AcroYoze zlepšit pozice hlavou dolů? Výborně, vzhůru do dřepovacího stojanu! Vlastně moment, nemělo by to být spíše obráceně? Další přehlížený aspekt "funkčních" tréninků, resp. všech tréninků, i těch, před které jejich trenéři nebo lektoři nedávají toto magické přídavného jméno. Trénink by přece měl vést k vytyčenému cíli. Tak proč budu cpát tomu lyžaři ty hromady stojek? Jsou různé variace stojek výborné komplexní cviky zatěžující většinu těla? Ano, jsou. Pomůžou lyžaři s jeho výkonem na svahu? Minimálně. Jsou tedy v jeho tréninku funkční? Ne, prakticky nejsou, určitě by se našla hromada jiných cviků, které by pro něj měly daleko větší význam a přínos. Teď určitě někteří z Vás kroutí hlavou: "Tak je tedy stojka funkční cvik, nebo není? Teď jsem zmaten, trenér mi totiž říkal, jak jsou funkční, a proto je na hodině stále děláme. A všechny nefunkční kladky se z posilovny odvezly, aby na cvičení stojek bylo více místa."

Nebohé stojky to v tomto příkladu ode mě pěkně schytaly, ale klidně si za ně můžeme dosadit i spousty jiných cviků nebo cvičebních pomůcek tolik propagovaných jako úžasné, popřípadě ty jediné správné funkční cviky. Tím se mimo jiné dostáváme i k potřebě individuálnosti ve funkčním tréninku. Co myslíte, měl bych volit stejné cviky v tréninku pro člověka s velkou hrudní kyfózou ("vyhrbení") stejně jako pro toho, který bude v oblasti hrudní páteře mít naopak krásnou lordózu ("prohnutí")? Bude jim oběma dělat protažení zad v pozici kobry dobře? Nebo je snad možné, že takovýto funkční cvik (dokonce z jógy) by na ně mohl mít rozdílný účinek?

Za B je správně. Každý jedinec je unikát, proto co je dobré pro jednoho člověka, může být špatné pro toho druhého. Někdo má přetížené mezilopatkové svaly a potřebuje pracovat na jejich uvolnění, člověk na žíněnce vedle něj je má naopak extrémně slabé a nepracující a potřebuje je zaktivovat a posílit…

Vzhůru ke světlým zítřkům

Co byste si měli z předchozích odstavců a celého článku hlavně odnést? Dovolím si tvrdit, že neexistují úžasné univerzální funkční cviky, respektive funkční tréninky, nebo dokonce funkční pomůcky. Vždy a za všech okolností jde o kontext.

Funkční trénink není o tom, na čem a s čím cvičím. Tuhle větu si každý přečte 6x a tolikrát i následně přepíše do svého tréninkového deníčku. Je třeba přestat hledat svatý grál cvičení a vrátit se zpátky na startovní čáru. Nebo ještě lépe, vrátit se nejdříve k rýsovacímu prknu, než se pustím do cvičení.

Buď můžete mít chutný pokrm uvařený s péčí podle kvalitní kuchařky po Vaší babičce, nebo se také můžete pustit bezhlavě do akce jako pejsek s kočičkou a uvařit si takovou dobrotu, která Vás nejenže nezasytí, ale ještě Vám po ní bude pěkně špatně od žaludku.

Některé základní ingredience opravdu funkčního tréninku už jsem zmínil v tomto článku. Na co si při jejich přípravě dávat pozor a jak je postupně přidávat do hrnce, aby stál výsledek za to, si postupně budeme důkladně rozebírat v dalších článcích. Dostanete kuchařku, podle které si budete moci uvařit funkční trénink právě podle chuti Vašeho pohybového aparátu.

Takový kvalitní funkční trénink by Vás měl úspěšně dovést k Vašemu cíli, ať už je jakýkoliv, a přitom nemít devastující účinek na Váš pohybový aparát. Ba právě naopak.

Fotografie:
Martin Benysek Photography


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

11.08.15:56eSko - `Kvalitni treneri jsou tedy vlastne fatalne nedostatkovym ..
11.08.13:57Bosi - Diky za odpoved. Pripomnel jsi mi jeden zazitek, ktery pot..
11.08.10:01Poman - Krátká odpověd: Ne. Když to vezmu úplně do základu - biome..
11.08.09:55Poman - Dík.
05.08.17:38Freimen - Perfektní článek, Romane, to si pečlivě uložím a nasdílím ..
05.08.14:55Bosi - Jsem opravdu rad, ze je tu aspon nekdo, kdo se snazi o nej..
05.08.13:35Poman - Dobrý den. No doufám, že to z toho článku nečpí, protože n..
04.08.21:32KarlosG - O mnohém ve vašem článku by se dalo diskutovat, s mnohým m..
04.08.19:00sk - a co teprve funkcni sila :D
04.08.17:16eSko - *79* *79* *79*
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra