Reklama:

Někdy je potřeba sáhnout si až na dno, ale stojí to za to

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Motivace

Toto je komerční sdělení, Ronnie.cz není jeho autorem.

V poslední době je stále vyšší zájem o soutěže ve fitness. Za poslední dva roky výrazně vzrostl počet účastníků v soutěžích physique mužů a bikiny fitness (pro ženy).

Jedním z těch, kteří se také této soutěže letos zúčastnili, je Josef Šefl, osobní trenér z Fitness Aquapalace Praha. V dubnovém finále na Čechách obsadil krásné druhé místo v kategorii physique mužů do 174 cm. Povídali jsme si s ním o zážitcích ze soutěže i o přípravě, která byla opravdu náročná.

Nové populární kategorie ve fitness

Kategorie s názvem physique mužů a bikiny fitness jsou populární hlavně ve Spojených státech, nicméně před několika lety pronikly i do České republiky, kde si brzy našly své příznivce. Tyto poměrně nové kategorie ve světě bodybuildingu kladou důraz na celkový vzhled a působení závodníka na pódiu. Hodnotí se především estetika, nikoli hora svalů. Soutěžící by měl být pohledný, hlavně atletický a symetrický. Záleží také hodně na tom, jak člověk umí své tělo předvést, jak se prezentuje a jak moc sympatický je rozhodčím.

Rozhodnutí soutěžit

V Aquapalace Praha pracuje Josef s přestávkou již třetím rokem. Nejprve byl plavčíkem a nyní přestoupil do fitness, kde působí jako osobní trenér. Josef není ve sportu žádným nováčkem. Dozvěděli jsme se, že od svých čtyř let hrál hokej, a to více než dvacet let. Profesionální dráhu hokejisty však přerušilo zranění, které si vyžádalo léčbu rok a půl. K vrcholovému sportu se již nemohl vrátit. Nicméně stále ho lákalo být šoumenem. A tak vyměnil ledovou plochu, kde se mohl ukázat před diváky, za pódium a představení se před porotou. Josef se již na podzim roku 2014 zúčastnil dvou kondičních soutěží. Na obou se shodně umístil na čtvrtém místě. „Pro účast ve physique mužů jsem se rozhodl mimo jiné proto, že nejde o klasickou kulturistickou kategorii zaměřenou na horu svalů. Je odlehčená, dovoluje zdravější životní styl a výsledkem má být plážový typ postavy, což mi vyhovuje,“ zdůvodňuje své rozhodnutí Josef.

Celoroční příprava

Jak jsme se dozvěděli, příprava na soutěž probíhá po celý rok. „Dělí se na dvě fáze - objemovou, kde je potřeba nabrat objem, svaly. A pak přichází fáze druhá - dietní, pro vyrýsování těla," vysvětluje Josef a dále popisuje svou přípravu: „Ze začátku jsem trénoval čtyři až pětkrát týdně, vždy silové tréninky. Přitom je potřeba pravidelně šest až sedmkrát denně jíst, a to větší množství sacharidů a bílkovin. Pak se přechází do předsoutěžní diety, která trvá přibližně tři měsíce. Přidá se na intenzitě tréninků, cvičil jsem pět až šestkrát týdně, v závěru dokonce i dvoufázově.“

Důkladný trénink

Josef nás zasvětil i do stylu svého tréninku. „Každý den procvičuji jinou partii. Například v pondělí jen nohy, pak další dny hrudník spolu s břichem, záda, ramena, ruce. A takto pořád dokola. Po pěti dnech mám den pauzu. V objemové fázi cvičím s větší zátěží šest až osm opakování. Na každou partii zhruba pět cviků. Časově se při tréninku vejdu do hodiny a půl. Ve fázi diety doplním kardio a jdu například ráno na hodinu na běžecký pás či na kolo. Odpoledne pak procvičím tu vybranou partii těla,“ vysvětluje svůj cvičební postup.

Složení stravy je důležité

Asi šest týdnů před závody přešel Josef na takzvané sacharidové vlny. Říká se tomu cyklování sacharidů. Požádali jsme jej o podrobnější vysvětlení: „Je to jednoduché. V pondělí sníte 50 gramů sacharidů, v úterý 100, ve středu 150, ve čtvrtek 200 gramů. A v pátek už to jde zase dolů. Sníte už jen 150 gramů, v sobotu 100 a v neděli pouze 50 gramů. A takto se to opakuje několik týdnů. Zároveň se omezují tuky a je potřeba jíst dostatečné množství bílkovin.“ Zeptali jsme se, co konkrétně má na svém talíři a dozvěděli jsme se, že z bílkovin je to krůtí a hovězí maso, ryby - losos, tuňák, treska. A taky vaječný bílek. Jako zdroj sacharidů poslouží vločky, rýže, brambory a celozrnné pečivo.

Regenerace a podpora okolí

Je jasné, že je potřeba kromě tréninku také odpočívat. Jak relaxuje Josef? „Ve dnech volna nebo i po tréninku jdu do vířivky, sauny a jednou až dvakrát týdně na thajskou masáž. Regenerace je samozřejmě spojená i s jídlem, protože svaly potřebují dostatek živin, takže kladu opravdu velký důraz na stravu.“ Zjistili jsme, že během celého roku si Josef dovolí pouze jeden týden po soutěži vynechat trénink a přestane se hlídat v jídle. A pak už zase navazuje na celoroční přípravu. Umíme si představit, že je to pro něj nesmírně psychicky i fyzicky náročné. Jak na to reaguje jeho blízké okolí? „Lidé kolem mne se musí obrnit notnou dávku trpělivosti, protože ať se snažíte, jak se snažíte, je to dost velká zátěž. Občas bývám výbušný, nepříjemný. To víte - bez jídla a dostatku vody,“ směje se Josef a dodává: „Ti, kteří vědí, čím si procházíte, nebo to už někdy zažili na vlastní kůži, mou náladovost chápou. Po závodech už je ale zase vše ve starých kolejích a v pohodě.“

Jde se do finále

V posledních dnech před soutěží probíhá superkompenzace. Josef nám přesně popisuje, o co se jedná: „V prvních dnech se člověk rozpíjí, přijímá velké množství vody. Jí pouze bílkoviny, žádné sacharidy ani tuky. Dva dny před soutěží se objem vypité vody snižuje až na litr nebo jen půl litru denně. Pije se ale urologický čaj, užívá se vitamín C, který také odvodňuje. Obojí dostává postupně vodu z podkoží.“ V den závodu si Josef dá pouze malou kávu, vodu nepije vůbec a jí velké množství sacharidů. „Sacharidy dokáží naplnit svaly, aby vypadaly větší. Pak je potřeba zajít na nástřik barvy. To proto, aby svaly v záři reflektorů vynikly. Dále se vypijí dvě až tři deci vody, aby šly svaly napumpovat a rozcvičit,“ zasvěcuje nás do průběhu soutěžního dne. Soutěž probíhá od rána, zhruba od osmi hodin. Kolem jedenácté probíhá první kolo, kde se vybírá nejlepších 15 soutěžících. Za dvě až tři hodiny začíná semifinále, ze kterého vyjde finálová šestice soutěžících. A v odpoledních či večerních hodinách se pak ve finálním kole rozhodne o vítězích.

Chcete soutěžit i vy?

Josef nás ujistil, že ten, kdo se udržuje v kondici a cvičí alespoň amatérsky, může na pódium nebo i na stupně vítězů do roka dosáhnout. Nicméně doporučuje nechat si na začátku poradit od někoho, kdo takovou přípravu už zažil. „Přeci jen se jedná o velkou zátěž pro organismus. Je potřeba ohlídat zdravotní stránku a vyhnout se případným komplikacím. Navíc když s vámi někdo sdílí cenné know-how, nestane se vám, že se měsíce trápíte a pak uděláte z neznalosti nějakou dietní či cvičební chybu. Což se samozřejmě může projevit na výsledné formě. Vaše snaha tak nevyjde naprázdno." Josef zároveň doporučuje vyzkoušet si na začátek kondiční amatérské soutěže. Jak z předchozích řádků vyplývá: k tomu, abyste v této náročné soutěži dosáhli nejlepšího možného výsledku, je potřeba mít po boku správného parťáka, který pohlídá váš tréninkový plán, jídelníček a dohlédne na vaše zdraví celkově. Tak co, necháte se zlákat a zúčastníte se? Pokud ano, neváhejte se obrátit třeba právě na Josefa Šefla.


Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

K tomuto článku není možné vkládat příspěvky.
Odůvodnění: PR







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra