Recenze: Spartan

Kniha je manuálem pro život spartana; průvodce životním stylem, který Vás posune ze zóny pohodlí do zóny boje. První polovinu závodu běžíte nohama; druhou polovinu běžíte svou myslí. Udělejte z bolesti přídavný motor, který Vás požene kupředu.

Z jiných závodů odejdete jako ovce; ze Spartan Race jako vlci.

"V každých závodech si může člověk sáhnout na dno, ale málokterý závod vás prověří tak komplexně jako Spartan Race. Přesvědčil jsem se, že tyto závody nejsou jen o běhání a překážkách, ale hlavně o překonání sebe a hledání skutečných hodnot, na které lidé často přijdou, až když jsou na dně."

(Peter Žiška, nejúspěšnější evropský závodník Spartan Race)

"Měl jsem možnost se s Joem na chvilku potkat. Je to člověk, který vás dokáže namotivovat pouhým pohledem. Při čtení knihy máte pocit, jako by seděl naproti a povídal si s vámi, po jejím přečtení budete mít chuť žít jako spartan. Skvělá kniha!"

(Jan Jirkal, trenér Spartan Kids, Česká republika)

Spartan představuje jednoduchou filozofii, kterou autor nejprve uplatnil ve svém životě a nyní ji využívají miliony lidí na tratích závodu: stanovte si cíl, pusťte se do práce a dotáhněte to do konce.

Naučíte se:

• překonat svou vůli jako největší překážku
  • přijmout sebekázeň za svého nejlepšího přítele
  • dosáhnout odolnosti vůči životním problémům

Spartan Vám pomůže plně rozvinout vlastní potenciál - v životě, v práci, ve vztazích a čemkoli, pro co se rozhodnete. Je projektem, který Vás provede od startu až do cíle.

Joe de Sena je legendou v oblasti extrémních závodů. Za jediný týden dokázal uběhnout ultramaraton Badwater (217 km), závod Lake Placid Ironman (226 km) a horský běh na 160 km.

Jeff O'Connell je šéfredaktorem serveru Bodybuilding.com.

Spartan Race jako extrémní závody se dostávají čím dál víc do povědomí široké veřejnosti - ať už sportovní, či nesportovní. Je to fenomén, který na sebe dokázal upoutat pozornost a strhnouřt zájem okolí. Očividně mají v sobě něco, co dnešní doba hledá a co potřebuje.

Publikace Spartan napsaná samotným zakladatelem Joem de Senou je doslova strhujícím vyjádřením okolností, které doprovázely vznik těchto extrémních závodů. Sám Joe de Sena je vzorovým příkladem "pravého spartana", jenž na cestě životem překračuje překážky díky spartanskému přesvědčení. No, budiž. "Jsem Joe de Sena a vyrostl jsem v chudém prostředí newyorského Queensu. Nikdy jsem nebyl žádným velkým sportovcem, přesto se mou vizitkou nakonec stala fyzická kondice. Jsem totiž zakladatelem Spartan Race, který se během deseti let proměnil z šíleného terénního překážkového závodu v lifestylovou společnost vydělávající miliony dolarů… Naše akce se celoročně pořádají po celé zeměkouli a míří na ně tisíce lidí. Chtějí se zdokonalit, drží se hesla 'buď spartanem!' se vším, co se pod ním skrývá a co představuje."

Všichni potřebujeme někam patřit a filozofie spartanů to umožňuje, poskytuje nám skupinu, ke které se můžeme hlásit a řídit se danými pravidly - to není nic nového pod sluncem. Mě během čtení a po přečtení knihy zaujaly dva principy. Za prvé to je text knihy - pohltí Vás, naprosto. Autor Vás nenechá ani na okamžik vydechnout a neustále Vás masíruje dalšími a dalšími větami, které doslova čtete jedním dechem. Neustále se opakující výrazy jako "šílený, extrémní, odhodlání, maniak, bez pudu sebezáchovy, být na pokraji sil, překročit své hranice" mi po několika málo stránkách zevšedněly, až mě přestaly bavit a přišly mi fádní. Za druhé je to obsah knihy - je jednoznačně pozitivní. Všechny uvedené příběhy jedinců, kteří se s nadváhou či obezitou zvedli z gauče, odhodili nezdravé stravování a nezačali toužit po ničem jiném než se účastnit některého z extrémních závodů, jsou laděny motivačně a pozitivně. Popravdě, pokud se budu několik měsíců, či dokonce let válet doma, úspěšně tloustnout a nebudu sportovat, pak si dost dobře nedovedu představit, že bych se postavila po krátké době na start extrémního závodu, což se ale těmto jedincům podařilo a dalo by se říct, dle vyznění knihy, že to ani nebylo nijak zvlášť náročné. Tito lidé v následujících týdnech hned pokračovali dalšími a dalšími extrémními a ještě extrémnějšími závody... No, to mi přišlo poněkud úsměvné a laciné. Kniha je protkána mnoha názvy extrémních vyčerpávajících závodů, kde si sáhnete na dno svých sil, překročíte své hranice - z počátku asi fajn, přeci jen je dobré nechat se vyhecovat, ale když se toto omílá celou dobu, pak už jakoukoli extrémnost vnímáte jako běžnou věc a ztratí pro Vás tu výjimečnost. Co je extrémní, ptáte se pak sami sebe? Při čtení této knihy jsem se nemohla ubránit pocitu, že mám před sebou jakousi agitku. Každopádně každý má právo na vlastní názor, tudíž nikomu neberu, pokud by pro něho tato kniha byla něčím výjimečným a posunula jej v jeho životní cestě dál. O to přeci jde - mít naplněný život a pocit, že děláme něco správného. Tou cestou mohou být i závody Spartan Race a spartanské vnímání světa.

Publikace Spartan od Joea de Seny a Jeffa O´Connella je rozčleněna do deseti kapitol, které Vás - jako čtenáře - chtějí naučit spartanskému pohledu na život. Tedy překážky, které Vás čekají na trati, které se Vám mnohdy zdají naprosto nepřekonatelné a obtížné, nakonec přeci jen "dáte", nakonec je stejně pokoříte a naplněni novou silou běžíte vstříc další zatěžkávací zkoušce. Díky tomu jste pak posíleni a snáze se Vám daří překonávat těžkosti a komplikace v každodenním životě. Jednotlivými kapitolami se prolíná i osud samotného zakladatele těchto závodů. Poznáváme jeho začátky, životní příběh, jakým procházel před tím, než se stal spartanem. Text v knize je také protkán řadou motivujících zkušeností konkrétních lidí, kteří se navzdory těžkostem osudu postavili na trať a došli k poznání, že tohle je jejich nový život. Kapitoly se také věnují způsobu stravování a učí nás celkově zdravému životnímu stylu, učí nás vařit doma ze základních potravin. Dozvíte se, jak by měl vypadat jídelníček pravého spartana a jak stavět trénink, abyste se mohli postavit na start Spartan Race. Po přečtení pochopíme, že Spartan Race není jen pro zkušené sportovce, ale pro jakéhokoli člověka, který se rozhodne změnit svůj dosavadní život a vydat se touto cestou. Textově publikace není nikterak náročná, čte se snadno a rychle, takže i když na čtení zrovna nemáte moc času, knížka se přečíst opravdu dá během relativně krátké doby.

Název publikace zvolil autor s podtitulkem - Spartan - jak překonávat překážky a dosáhnout v životě maximálního úspěchu. Myslím, že v regálech knihkupců najdete desítky knih zaměřujících se na stejné téma - jak být v životě šťastný. Po tom toužíme všichni, milujeme moudré citáty, které nechybí ani v této knize, neustále hledáme ten pravý návod na život, abychom byli konečně "šťastní", pokud tedy k tomu Spartan Joea de Seny přispěje u někoho z Vás, pak jen dobře.

Knihu doporučuji všem nadšencům závodů typu Spartan Race, myslím, že všestrannost, kterou tyto závody testují, je jednoznačně přínosem pro kohokoli. Text knihy Vás "nakopne" a vnese novou krev do Vašeho těla, novou chuť do závodů. V tomto směru je psaná opravdu dobře. Pokud zrovna fanoušky Spartan Race nejste, ale přesto je sport Vaším životním stylem, pak i v tomto případě Vás Joe de Sena může něčím inspirovat. Jestliže ale hledáte něco psychologického či filozofického, což může podtitulek knihy trochu naznačovat, pak Vás tato kniha podle mého názoru moc neuspokojí. Mě osobně příliš nezaujala, možná i proto jsem ji četla na etapy po několik měsíců, nenadchla mě ani nemotivovala.

• úplný název: Spartan - jak překonávat překážky a dosáhnout v životě maximálního úspěchu
  • autor: Joe de Sena, Jeff O'Connell
  • nakladatelství: Bizbooks