Reklama:

Jak na Nový rok, tak po celý rok

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Motivace

S příchodem nového roku přichází plno očekávání a my si jako každý rok dáváme mnoho předsevzetí. Většina z nás od nich však v průběhu roku upustí a ocitneme se tam, kde jsme byli. Je to sice smutné, ale často pravdivé. Jaká předsevzetí si nejčastěji dáváme, proč je tak těžké je dodržet a jak je můžeme opravdu splnit?

1. Zhubnu

Pod výrazem hubnutí si mnozí představí jednorázový proces, což považuji za největší chybu. Každý chce dnes zhubnout co nejrychleji a místo toho, aby se začal zdravě stravovat, zvolí radikální diety. Jakmile (a pokud vůbec) dosáhne toužené hmotnosti, upustí od přísného režimu. Kila se vrátí zpět a může začít hubnout znova - vzniká tak neustálý kolotoč, který je strašně demotivující.

Místo diet raději celkově změňte svůj životní styl. Aby bylo hubnutí úspěšné a Vy si udrželi hmotnost dlouhodobě, musíte hubnout postupně. Nejdříve si stanovte hmotnostní cíl. Pokud berete hubnutí opravdu vážně, řekněte si, proč chcete zhubnout, a někam si to zapište. Tenhle krok je opravdu důležitý, protože v budoucnosti bude hodně chvil, během kterých to budete chtít vzdát. Jakmile se podíváte na svůj důvod či cíl, znovu si uvědomíte, proč to vůbec děláte, a to Vám dodá sílu a motivaci pokračovat dál.

Hlavní zásadou při hubnutí je neporovnávat se s ostatními. Je to Vaše tělo, ne někoho jiného. Měli byste se dostat do takové formy, ve které se budete cítit dobře. Své pokroky si dobře zaznamenávejte. Pro kontrolu nepoužívejte váhu, ale spíše sledujte změny těla v zrcadle nebo úbytek centimetrů v pase. Ani bioelektrická impedance (přístroje typu InBody, Tanita) není nejpřesnější a vyskytují se u ní odchylky, pokud před měřením cvičíte nebo vypijete hodně vody.

2. Budu jíst zdravě

S hubnutím souvisí další dvě předsevzetí - jíst zdravě a začít cvičit. Osobně si myslím, že by se neměla dávat samostatně, protože se jedno bez druhého neobejde. Lidé by si měli dávat spíše předsevzetí "začít žít zdravě", které by zahrnovalo jak cvičení a zdravou stravu, tak i například omezení alkoholu, zanechání kouření, ale i redukci stresu.

Co si ale máme představit pod pojmem zdravá strava? Každý si pod tím představí něco jiného. Ať už chcete hubnout, nabírat svalovou hmotu, nebo si jen udržovat zdraví, pokud chcete být úspěšní, je tu pro Vás několik bodů, kterými byste se měli řídit.

Neochuzujte se

Ustupte od radikálních diet a kompletně změňte způsob svého stravování. Vyřaďte z jídelníčku vysoce kalorická jídla, ale neomezujte se ve výběru chutí. Tím, že do jídelníčku zařadíte své oblíbené potraviny, bude pro Vás jídelníček mnohem lépe realizovatelný. Jíst každý den vařené kuřecí s rýží není to pravé ořechové. Nejenže takový režim pravděpodobně nevydržíte, ale odpíráte tím svému tělu nezbytné vitamíny, minerální látky, zdravé tuky a vlákninu. Kuřecí se dá udělat na tisíc způsobů, pokud přidáte zeleninu a nějaké koření. Zařaďte do jídelníčku také hovězí, libové vepřové, ryby, brambory, quinou a jáhly - tyto potraviny Vám neuškodí ani při hubnutí.

Zapomeňte na fit a light potraviny

Rozhodně nestavějte jídelníček na tom, že nebudete jíst tuky. "Light" a "fit" potraviny sice vypadají lákavě, ale tuky v nich jsou často nahrazeny cukry, jejichž nadbytek je při redukci tělesného tuku mnohem více rizikový. Nedostatek tuků způsobuje špatné vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích. Pokud tedy chcete něco omezovat, tak raději sacharidy (hlavně cukry).

Jezte kvalitně

Vybírejte kvalitní potraviny a začněte číst jejich složení. I zdánlivě "bezpečné" potraviny často obsahují plno věcí navíc (například cukr, dextróza a dusitany v šunce). Pokud se budete vyhýbat zpracovaným potravinám, uděláte velký krok kupředu. Pozor také na rádoby zdravé rostlinné produkty. Rostlinné potraviny do jisté míry sice působí preventivně při onemocněních srdce a cév a cukrovce, ale také přirozeně obsahují řadu antinutričních látek. Antinutriční látky jsou látky snižující výživovou hodnotu potravin - buď se v těle váží na důležité minerální látky a jiné hodnotné látky, které se pak nevstřebávají, nebo je rovnou odvádí z těla. Takové látky najdeme v obilovinách, zrninách, některé zelenině (špenát, rebarbora) a ženami velmi oblíbené sóji. Pokud je jíme moc často, můžeme se ochudit o některé minerální látky.

Je to o přístupu

Rozhodně tomu, co děláte, neříkejte dieta - není to dieta, ale Váš způsob stravování. Dejte svému stravování nějaký řád a jídlo si plánujte. Zabere to maximálně 5 minut Vašeho času a zabráníte tak tomu, že se během dne ocitnete bez jídla a budete si muset dát nějakou rychlovku v hladovém okně. Pokud máte možnost vařit si, určitě si vařte. Nemusíte trávit každý den u plotny, navařte si dopředu na 3 - 4 dny a jídlo si nakrabičkujte a uchovejte do lednice. Jídlo v krabičkách je skvělé v tom, že máte přesně přehled, co a kolik toho sníte.

Nechte si sestavit jídelníček

Pokud jste nevystudovali školu v oboru výživy (nebo nejste zapálený samouk), pravděpodobně nemáte dostatek znalostí na to, sestavit si kvalitní jídelníček. Pokud to berete opravdu vážně, nechte si poradit nebo sestavit jídelníček od odborníka. Vybírejte si však pečlivě - není výživový poradce jako nutriční terapeut a taky ne každý z nich Vám bude "sedět".

3. Začnu pravidelně cvičit

Strava je důležitá, ale teprve s pravidelným pohybem je klíčem k úspěchu - ať už chcete hubnout, nabírat svaly, nebo si udržet kondici. Ruku na srdce, jedno bez druhého prostě nejde. Jak se do tréninku namotivovat a vydržet u něj?

Veďte si tréninkový deník

Zapisováním svých tréninků budete mít přehled o svých pokrocích. Pokud jste ale člověk, co těžce snáší kritiku, vyvarujte se sdílení svých tréninků na internetových fórech - lidé bývají nepřejícní a nepříjemné komentáře pro Vás mohou být demotivující.

Obměňujte svůj trénink

Každý stereotyp dříve či později vede ke ztrátě chuti ke cvičení. Obohaťte svůj trénink netradičními prvky jako jsou saně (prowler), pneumatika nebo lano. Nezaměřujte se jen na silový trénink nebo jen na kardio. Dělejte obojí - nejenže je to pro tělo zdravější a přínosnější (zapojíte rychlá bílá i pomalá červená svalová vlákna), ale bude Vás to i více bavit.

Neberte to jako povinnost

Spousta lidí bere cvičení jako povinnost nebo jako nástroj k tomu, aby mohli více jíst, a vytváří si špatné pocity spojené s tréninkem. Člověk by měl cvičit pro radost a ne proto, že musí. Vybírejte si proto takové aktivity, které Vás budou bavit a na které se budete těšit.

Nepřehánějte to

Myslíte si, že čím víc budete trénovat, tím lepší výsledky Vám to přinese? Bohužel (nebo spíše bohudík) ne. Tělo není stroj a svaly potřebují regenerovat. Urputným každodenním několikahodinovým tréninkem docílíte možná tak stavu přetrénování a ztráty motivace. Divili byste se, jak málo někdy stačí k úspěchu. Proto trénujte, ale s rozumem.

Ve dvou se cvičí lépe

Pokud máte ve svém okolí někoho, kdo by taky chtěl docílit toužené postavy, začněte cvičit spolu. Cvičení ve dvou (i více lidech) je dobrá motivace k posunu. Budete se navzájem hecovat a navíc se nebudete vymlouvat z tréninku, protože se Vám zrovna nechce.

4. Nebudu se stresovat

Tak toto předsevzetí by si měl dát každý z nás. Pro mnohé z nás je to však téměř nemožný úkol. Stres nás vyčerpává a je příčinou psychosomatických poruch (bolesti hlavy, poruchy spánku, chronická únava, zažívací potíže apod.). Snažte se stres odbourávat relaxačními metodami, zajděte si občas na masáž, do sauny nebo prostě jen tak do kina a úplně vypněte.


Nedávejte si předsevzetí

Nečekejte na 1. ledna, abyste začali něco dělat. Většina z nás má tendenci odsouvat svá předsevzetí na dobu neurčitou a sotva se nadějeme, je další rok. Zahajte svou změnu kdykoliv během roku. Zažitý novoroční zvyk Vás "nutí" dávat si předsevzetí, která většinou ani neberete vážně. Pokud začnete během roku sami od sebe, máte mnohem větší šanci na to, dotáhnout to do konce. Tak co, připraveni do nového roku? :)


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

05.01.12:11Som_v_nutricnej_ketoze - a `nová vlna` uvedomelých výživárov bude k tomu radiť SURO..
05.01.11:48Fury08 - konečně někdo, kdo neradí při hubnutí omezovat tuky ve pro..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra