Reklama:

Slávek Vinogradov: Ptejte se mě... Odpovědi (III.)

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Osobnosti

Zeptejte se Slávka Vinogradova
Zeptejte se osobností
Slávek Vinogradov: Odpovědi I.
Slávek Vinogradov: Odpovědi II.
Slávek si zatrénoval se zpěvákem Benem Cristovaem

V nové rubrice určené pro osobnosti našich sportů "Ptejte se mě, na co chcete, já, na co chci, odpovím" dostáváte možnost položit jakýkoli zvídavý dotaz, který Vás napadne. Jednou z dalších osobností pro Vaše dotazy bude silový trojbojař a úspěšný reprezentant České republiky Milan Špingl, zatím jste mohli zavalit otázkami profesionálního rozhodčího IFBB a bývalého reprezentanta Vjačeslava Vinogradova. Již jste se mohli začíst do první a druhé části zodpovězených dotazů, dozvědět se mnoho zajímavých rad i perliček ze života Slávka, včetně toho, jaké hodinky vlastní. :) Dnes Vám nabízíme další soubor odpovědí.

Pokud byste chtěli i Vy položit mistrovi světa v klasické kulturistice mužů a předsedovi Komise vrcholového sportu SKFČR nějaký dotaz, můžete tak učinit prostřednictvím formuláře v předešlém článku. Řadu odpovědí můžete nalézt také v rozhovoru se Slávkem po zisku statusu profesionálního rozhodčího.

Již dvakrát dostala trojice čtenářů od Slávka fotografii s vlastnoručním originálním věnováním a podpisem, dnešními šťastlivci jsou Libor A., Equinox a Michal. Gratulujeme.


Rady...




JIŘÍ
HUŠNER
Dobrý den, na úvod Vám musím říci, že spolu s Martinem Mesterem jste pro mě ti nejoblíbenější. :) Chci se zeptat, měřím 173 cm a vážím 62 kg. Zdá se mi to málo a chtěl bych přibrat svalovou hmotu. Spočítal jsem si za den celkový příjem 2800 kcal. Potřeboval bych vědět, jaké potraviny mám zařadit, abych zvýšil přísun energie. Chtěl bych nabrat tak na 70 kg, ale bojím se, že naberu hodně tuku na břiše a že se toho potom nezbavím. Žádám Vás o radu. Díky za ochotu. Objemovou fázi jsem ještě nejel. :)
Doporučuji jíst častěji a více, ale zároveň musí být strava bohatá na bílkoviny - krůtí a hovězí maso, proteinové doplňky; na sacharidy - rýže, těstoviny, luštěniny, celozrnné pečivo; na tuky - rybí tuk, ořechy, olivový olej a na vitamíny. Vyřadil bych smažená jídla, fastfood, sladkosti. V případě dodržení těchto rad, intenzivního tréninku a maximálního procvičení svalstva si nemyslím, že tuk kolem pasu přiberete (ano, hodnota Vašeho podkožního tuku může o něco stoupnout, ale určitě nebudete obézní).

ERIK
Zdravím, Slávku. Chcel by som sa opýtať na tvoj nazor, ako delis objemovy trenink. Mam na mysli split. Kolko krat precvicovat partiu do tyzdna a ako zakomponovat do treningu hamstringy, aby neboli sucastne precvicovane s kvadricepsami. Dakujem za odpoved. Prajem pekny den.
Můj osobní split vypadá takto: pondělí - prsa, triceps, břicho; středa - záda, biceps; čtvrtek - ramena, břicho, hamstringy; neděle - nohy (kvadricepsy a hamstringy).

DOMINIK
Ahoj, je pravda, že když chci nabrat svaly, jsou pro naturála lepší počty opakování 4 - 8 než 8 - 12? Díky. ;-)
V případě, že zvolíš trénink s nižším počtem opakování, pak musíš zvýšit zátěž. Tím pádem zatížíš klouby a šlachy. Tento trénink nemůžeš cvičit celý rok, aby nedošlo ke zranění. Doporučuji proto vytvořit fáze: v první pojedeš méně opakování s větší zátěží (maximálně 2 měsíce), posléze obměníš trénink a pojedeš více opakování s nižší váhou.

COREFINAL
Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, kolik je tělo schopné naráz přijmout bílkovin, někde jsem slyšel, že 30 g je maximum, díky za odpověď. :)
Souhlasím, maximální jednorázová dávka je 30 g bílkovin, větší dávky tělo nezpracuje a může dojít k přílišnému zatížení organismu.

SHREDDER
Zdravím, co bys mi poradil na plnost ramien v póze biceps z boku, nevyzera ta ruka tak velka bez toho ramena.
Zajímavá otázka a patrně jednoduchá odpověď: zaměřit se na ramena (trénink i 2x týdně) a jsem přesvědčen, že docílíte plnosti ramen, jak píšete.

PEPA
Ahoj Slávo, jaké doplňky používat v objemové přípravě? A v jakých dávkách? A to samé v předsoutěžní přípravě. Děkuji za odpověď.
V objemové fázi doporučuji proteinový shake, kreatin, glutamin, tribulus (dávky dle doporučeného dávkování uvedeného na výrobku). V první fázi předsoutěžní přípravy doporučuji protein s vyšším obsahem bílkovin a nižším obsahem sacharidů, aminokyseliny BCAA, tribulus, spalovače tuku.

PAVEL
Zdravím, měl bych dotaz ohledně viditelnosti žil. Asi nejviditelnější žíla na kulturistovi je na bicepsu. Jenže já mám takový problém, že tuto žílu na vnější straně bicepsu nemám vidět, ani když jsem napumpovaný. Poslední rok jsem se snažil snížit procento tuku a dostal jsem se na cca 8 %. Měl jsem žíly na spodním břiše, ramenou, tricepsu, lýtku a asi milión žil na předloktí. Ale po žíle na vnější straně bicáku ani stopy. Mám velikou žílu u bicepsu, která jde vnitřní stranou pod bicepsem na straně u těla. Vím, že je to dáno geneticky, ale já mám dvojče, které ty žíly na bicáku má a v životě nevidělo činku a má větší procento tuku než já. Díky za odpověď.
Upřímně, na toto neznám odpověď, jedině že by anatomickou anomálií vedla tvoje žíla jinudy, třeba oklikou přes záda. :) :)

ERIK
Rad bych věděl, jak na to, abych nabral několik kilo. Jím všechno a nepřibírám.
Zřejmě jsi ektomorf (výhoda je, že máš předpoklady pro vytrvalostní sporty a máš málo tukových buněk). Nevýhodou je, že špatně nabíráš svalovou hmotu a celkově těžko přibíráš na váze.

Doporučuji trénink s delšími pauzami mezi sériemi, těžší zátěž a menší počet opakování, po tréninku dostatek odpočinku. Jak píšeš, jíš všechno, ale právě stravu musíš pečlivě hlídat, a to příjem jak bílkovin, tak i sacharidů (zajisté tuků, vitamínů a minerálů), to znamená příjem bílkovin v den tréninku maximálně 2,5 g na kilogram tělesné váhy a ve volný den ponížit na 1,5 g na kilogram tělesné váhy. Co se týče sacharidů, zde bych zvolil následující: první týden konzumovat 4 g sacharidů na kilogram tělesné váhy, na konci týdne se zvážit, zda jsi přibral, pokud ne, tak další týden zvýšit příjem sacharidů třeba na 5,5 g, a pokud ani v tu chvíli se ti nezvýší váha koncem týdne, pak můžeš zvýšit sacharidy třeba na 6 g či 7 g. To vše je nutné vyzkoušet a najít zlatý střed. Jen dodám, že ve dny, kdy cvičíš, bys měl konzumovat víc bílkovin (2,5 g na kilo) a v den, kdy máš volno, naopak ponížit bílkoviny třeba na 1,5 g a zvýšit sacharidy na tvé maximum.

Držím ti palce a nezapomeň na pitný režim.


MICHAL
Zdravím Vás Slávku, především Vám děkuji za každodenní inspiraci, kterou okolo sebe šíříte. Pro běžné smrtelníky, jako jsem i já, je to skvělá motivace do dalšího zvedání činek. Teď konkrétně k otázce. Jaká je podle Vás nejlepší možná cesta, jak zkusit začít závodit např. v kategorii physique, když za sebou člověk nemá ani zkušené trenéry, ani potřebné zkušenosti? :) Děkuji Vám za odpověď a přeji mnoho úspěchů v životě.
Michale, také Vás zdravím a chci poděkovat za krásná slova, moc mě těší, že Vás můžu inspirovat, ale chci říct, že jsem také naprosto běžný smrtelník, dělám to, co mám rád. Vaše otázka je zajímavá, pokud se podíváme na kategorii physique, tak tato kategorie vznikla díky dnešním trendům. Pokud se rozhlédnete kolem, skoro v každé vesničce najdete posilovnu a ve velkých městech jich máte hned několik desítek na výběr, spousty mladých lidí cvičí a mají hezkou, lehce osvalenou postavu. Někteří z nich by ani nechtěli vypadat jinak a přibírat kilogramy svalové hmoty, také jsem se setkal s případem, kdy do této kategorie přecházel sportovec z úplně jiného sportu, například fotbalu, kde se mu bohužel stalo zranění a koleno mu nedovolilo pokračovat ani příliš cvičit. Máme tedy spoustu mladých cvičenců a také sportovců po zranění kolen, a vznikla proto myšlenka vytvořit tuto kategorii. Vzhledem k tomu, že to bude Vaše první výzva, doporučuji zvolit kondiční soutěž (je to soutěž pro začínající sportovce). Trenér není podmínkou, znám několik špičkových závodníků, kteří se připravují samostatně a jen občas zajdou za zkušeným odborníkem zeptat se na pár rad. Pokud to shrnu, naplánujte si soutěž, například podzimní kondiční soutěž, rozložte si přípravu, která se bude skládat z objemu, posléze tvarování a přechodu do diety k vypracování detailů. Věřte mi, po první soutěži získáte obrovské množství informací, motivace a spoustu sportovních přátel.

IVAN
RŮŽIČKA
Dobrý den Slávku, rád bych se zeptal na klasickou věc, a sice jak poznat, že přišel čas, že jsem už kulturista schopný absolvovat přípravu a důstojně se zúčastnit soutěže. Myslím tím - nejdřív perfektní tělo, nebo soutěžit a získat zkušenosti i za cenu subtilnějšího dojmu? Zkrátka od kdy jsem kulturista hodný tohoto označení, je-li na to metr. Děkuji Vám.
Zdravím, tak to je zajímavé, teď právě přemýšlím, zda jsem sám sobě řekl "jo, teď jsem kulturista". Vždy si říkám, že to ještě není ono, ještě by to chtělo přibrat svalovou hmotu, chce to více vypracovat určité svaly atd., a nikdy jsem nebyl sám se sebou spokojený. Ale na druhou stranu v duši a srdci jsem ten největší kulturista. Co se týče soutěží a kdy je čas prvního startu, člověk by měl být objektivní, je nutné říct, jakou vlastně teď mám formu, zda se třeba na první soutěž přihlásit do kategorie physique nebo klasická kulturistika, nebo rovnou na kulturistiku?

Zkušenosti jsou velmi důležité, budete vědět, jak reagujete na proces superkompenzace, jaká dieta Vám vyhovuje, dovíte se spoustu dalších aspektů, které lze zjistit jen během přípravy (diety). Začněte svou soutěžní kariéru na menší soutěži, získáte zkušenosti, znalosti, motivaci a posléze přejdete na vyšší úrovně soutěží. A sám sobě odpovíte, zda jste už kulturista, nebo ne. Pro mě je kulturista ten, kdo dokáže vytvarovat své tělo pomocí cvičení a výživy, a to tak, že má jak objem, tak i předsoutěžní dietu, bohužel vidím 70 % rádoby kulturistů, co jsou celý život jen v objemu a slovo dieta je pro ně jak pohádka, která se možná, až přiberou, jednou stane skutečností. Nevědí, co je hlad, nevědí, co je dvoufázový trénink s 50 g sacharidů na den, a nikdy nepochopí spoustu dalších detailů, co můžeš zažít jen v tvrdé přípravě a dietě.


JARDA
Ahoj, chci se zeptat, jestli na objem je lepší sachariďák, nebo protein. Díky, měj se.
Jardo, abych ti odpověděl, tak se tě zeptám já, co je lepší: být bez vody, nebo bez kyslíku? Asi mi odpovíš, že pro život je důležité a nezbytné jak jedno, tak i druhé. Stejná bude i moje odpověď. Jak určitě dobře víš, somatotyp člověk se dělí na endomorfní, mezomorfní a ektomorfní a každý z nich potřebuje různé poměry sacharidů a bílkovin k dosažení optimálního výsledku. Jak jsem již psal, doporučuji příjem bílkovin od 1,5 až do 2,5 gramu na kilogram váhy a sacharidy do objemu od 4 g na kilogram váhy až do třeba 7 g či více.

MARTIN
Dobrý deň, ako by podľa Vás mal vyzerať objemový tréning? Ďakujem za odpoveď.
Objemový trénink jako takový bych rozložil na tři dny v týdnu, například pondělí (prsa, ramena, biceps), středa (kvadricepsy, hamstringy a lýtka) a pátek (záda, triceps a trapézy), kde se musíte zaměřit na základní cviky a během týdne procvičit každou partii jednou. Volit vyšší váhy a počet opakování se pohybuje kolem 6, 8 až 10 (u některých partií třeba i 15 opakování, například lýtka nebo předloktí). U tréninku to ale zdaleka nekončí, nesmí chybět po velmi vyčerpávajícím a náročném tréninku dostatečná regenerace, doplňky a vyšší příjem stravy. Cvičit nejlépe s parťákem, který Vás donutí k maximálním výkonům, bude sledovat techniku a zároveň dopomáhat v posledních opakováních a negativních opakováních.

MARTIN
TICHÝ
Dobrý den, četl jsem si článek o tom, jak používat soutěžní barvu, a článek se zmiňuje i o natření olejíčkem před vstupem na pódium. Stačí i hydratační krém? Dále mám dotaz na odvodnění - je draslík při odvodnění nezbytně nutný? S pozdravem Martin
Ano, těsně před vstupem na pódium je vhodné použít olejíček, aby Vám lépe vynikly svaly, čímž docílíte lepšího vzhledu. Osobně jsem používal dětský silikonový olejíček, který se vsakuje pomalu, a proto déle vydrží na pokožce, o hydratačním krému slyším poprvé, proto nedokážu posoudit výsledek.

Draslík se podílí na přesné funkci kardiovaskulárního systému, snižuje krevní tlak, zajišťuje svalový tonus. Draslík vylučuje tělo močí a potem, proto je nesmírně důležité draslík doplňovat, a to zejména při velké fyzické námaze nebo v letních měsících. Zařazuje se při superkompenzaci ve dnech, kdy začínáte cukrovat, podle mě je důležitým minerálem.


LUKÁŠ
Ahoj osvědčilo se ti u sebe, pokud chceš zlepšit partie a chceš to uregenerovat a zlepšovat se a nabírat hmotu dlouhodobě, trénovat partie 1, nebo 2x týdně? Jaký máš názor (zkušenost) na jídelníčky založené převážně na bílkovinách, tucích a jen minimu cukrů, nebo pravém opaku - hodně bílkovin, sacharidů a minimu tuků. Děkuju za odpověď.
Pokud chci nabrat svalovou hmotu a zaměřit se na slabé partie, doporučil bych nejdříve zařadit objemový trénink, kde každou partii procvičíš jednou týdně s maximálním nasazením, použiješ těžké váhy (6 až 8 opakování) a jídelníček by se skládal z bílkovin (v den tréninku 2,5 až 3 g, ve volný den 1,5 až 2 g), sacharidů (v den tréninku 4 g a ve volný den 6 g nebo 7 g i 8 g). Po skončení objemové fáze můžeš změnit trénink, kde zvýšíš počty opakování na 8 až 12. Některé partie procvičovat i dvakrát týdně, také upravit jídelníček, jak píšeš - bílkoviny, menší množství sacharidů a používat zdravý tuk.

RADEK
UHER
Ahoj Slávku, chtěl bych se Tě zeptat, nebo spíš potřebuji poradit. Mám nějak mohutná spodní záda, je to hodně vidět i při normálním postoji a ještě více v předklonu (to vypadá jak boule). Přijde mi, že je něco v nepořádku a já nevím, co s tím. :/ Prosím o pomoc. Děkuji. S pozdravem Radek Uher
Po internetu bohužel nejde na tvůj dotaz poradit nic konkrétního kromě doporučení návštěvy lékaře, případně fyzioterapeuta, na dálku a podle tvého popisu není možné rozpoznat, co máš za problém, může to být mnoho věcí, od svalového zbytnění přes skoliotické držení těla až po vážnější zálěžitosti jako novotvary apod.


Osobní...




LIBOR
A.
Otázka, která bude možná z té kategorie, na které se nechce nebo i nemůže odpovídat. Ale zkusím. V čem všem spočívá tvoje práce pro svaz kulturistiky, kolik zabírá měsíčně času a kdo a kolik ti za ní platí? Máš ještě jinou práci, a pokud ano, jakou?
Tohle určitě není otázka, na kterou bych nechtěl nebo nemohl odpovídat. V čem práce pro svaz spočívá? V zajištění kompletní administrativy svazu, což je milión malých drobností, které nejsou možná na první pohled vidět, ale které se pro to, aby všechny soutěže, výjezdy a jiné akce fungovaly, musí udělat. Řešení registraček závodníků, komunikace s nimi, co musí před soutěžemi udělat, pomáhání jim zajistit si oddíl, samotná komunikace s oddíly, ať už novými, nebo stávajícími, komunikace s mezinárodní federací a zahraničními federacemi ohledně všech soutěží, kam se chystají naši závodníci, pomáhání závodníkům s řešením letenek, ubytování... Vedle toho třeba vyhledáváme nové nadějné závodníky, pomáháme jim s přípravou, směřujeme je k prvním soutěžím. V rámci ČR pak řeším administrativu vzhledem k České unii sportu (ČUS), Olympijskému výboru, našim svazovým partnerům, účastním se porad na ČUS, přednáším v Trenérské škole na FTVS UK. A určitě bych mohl psát mnohem, mnohem déle. Práce pro svaz kulturistiky mi zabírá prakticky veškerou pracovní dobu a ve chvíli, kdy jsou soutěže, ještě mnohem více. Na jaře a na podzim jsem většinu víkendů na některé ze soutěží. A na otázku "kdo a kolik mi za to platí" odpovím, že jsem zaměstnancem serveru Ronnie.cz. Svaz mi neplatí, protože peníze nemá. Státní dotace pokryjí ani ne třetinu svazového rozpočtu a zbytek musíme sami shánět, v tom už dál prostor na placení za práci - mně ani nikomu jinému - není.

EQUINOX
Ahoj Slávku, chtěl bych se zeptat, co byl takový první impuls, který tebe přivedl do posilovny a přiměl tě začít se zajímat o kulturistiku? Případně jestli máš nějakou historku z doby, kdy jsi začínal. Díky. :)
Sportu jako takovému jsem se věnoval už od mala a většinou to byly bojové sporty, jelikož pocházím z Kazachstánu. Je to drsná krajina s jinou mentalitou lidí a oblíbená zábava je někoho zmlátit nebo jen tak po skončení školy jít ven a poměřit síly, kdo komu více vymlátí zubů a tak, vzpomínám na to s úsměvem.

Měl jsem tam kamaráda a jeho otec, jak bych to řekl, byl to člověk, kterého se každý bál a který nevydělával peníze čistou (legální) cestou. Tak tehdy už nás brával do posilovny, kam vstup nebyl pro každého a chodili tam takoví zvláštní lidé. Tam to vše odstartovalo, zároveň moji rodiče mě vždy maximálně podporovali, co se týče sportu. Po přestěhování do České republiky jsem hned začal chodit na taekwondo a do fitka, postupem času už jen do fitka a tak tomu je dosud.

Historek mám mraky, ale vzpomínám si, že když jsem se zúčastnil poprvé soutěže v kulturistice, tak na mě v posilovně už ostatní kluci hleděli s úctou, no a jednoho dne jsem ve slevě koupil pásek na cvičení - byl ve slevě, protože to byla velikost XXXL, takže byl fakt velký - no a abych s ním mohl cvičit, tak jsem vždy složil ručník a podložil ho pod pásek, aby to byla moje velikost, a takhle jsem cvičil. Asi po měsíci jsem si všiml, že každý z kluků ve fitku měl také smotaný ručník a strčený za pásek jako já, asi mysleli, že to je můj tajný trik. (smích) Smál jsem se tomu, ale nic jim neřekl.


Otázky čtenářů ze Slovenska byly ponechány v původním znění.



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

09.09.20:36Seazer - Jen doplním k té otázce s žílami. Obecně na horní končetin..
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra