Reklama:

Pohyb a sport
v těhotenství (I.) - úvod

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Pro dívky

Jste zvyklá sportovat a zjistíte, že jste těhotná? Není problém. Pohyb a těhotenství jdou jednoznačně dohromady, i když s nějakými omezeními.

Dnešní článek odstartuje seriál o těhotenském cvičení. Cílem je poskytnout ženám informace o možnostech, jaké tělesné aktivity si v "jiném stavu" můžeme dopřát, proč vlastně cvičit, na co si dávat pozor... Věřím, že by následující články mohly být inspirativní nejen pro sportovkyně, které se tělesné aktivity nechtějí vzdát ani v těhotenství, ale i pro všechny ženy, které mají v plánu nějakou vhodnou formu cvičení zařadit do těhotenského období.

Pohyb v jakékoli formě by měl být součástí života každého člověka. Tělesná aktivita nám prospívá jak fyzicky, kdy si díky ní budujeme tělesnou kondici, tak psychicky, a to díky vyplavování endorfinů, které také označujeme jako hormony radosti.

Těhotenství je obdobím celé řady změn. Měníme se fyzicky, můžeme být více ovládány naší psychikou, sledujeme hormonální výkyvy... Tělesná aktivita nám určitě může tyto změny pomoci překonat, stejně tak jako může tělo lépe připravit na nadcházející porod. Účinky cvičení tedy můžeme pozorovat jak na naše tělo, tak i na psychiku. Jelikož je ale těhotenství specifickým obdobím, je zapotřebí k tělesné aktivitě nebo sportu přistupovat opatrněji, než jsme byly doposud zvyklé.

Těhotenství je rozděleno do 3 období - trimestrů. Každý trimestr má pro cvičení svá pravidla a specifika. Začátek těhotenství, I. trimestr, nám většinou nebrání v pravidelném sportování. Vnímáme ale více své tělo a tělesnou aktivitu dávkujeme podle našich pocitů. V II. a III. trimestru dochází k velkým změnám v těle, které nám cvičení mohou značně ztěžovat. Jde hlavně o menší pohyblivost páteře a zhoršenou práci bránice v důsledku zvětšení dělohy. Svalový korzet trupu už neplní tolik svou původní podpůrnou funkci, takže často dochází k bolestem hlavně v bedrech a kříži. Bolesti zad jsou velice častou a nepříjemnou "komplikací" v těhotenství. Jedna z výhod cvičení v těhotenství je právě prevence těchto bolestí.

Proč cvičit?

Jak už jsem naznačila, cvičení je prospěšné pro celé tělo těhotné. Některé studie prokázaly, že cvičící ženy mají méně zdravotních potíží během těhotenství a mohou být lépe připraveny na porod (zkrácení délky porodu, rychlejší zotavení, méně komplikací při porodu).

Mezi další důvody, proč je pohyb v těhotenství prospěšný, může patřit:

  • vhodná prevence bolestí pohybového aparátu (hlavně zad)
  • možnost přispění k přiměřenému přibývání těhotenských kil a jejich snazšímu "shazování" po porodu
  • udržení dobré fyzické kondice, více životní energie
  • lepší psychická odolnost vůči emočním výkyvům, pozitivní naladění
  • udržení správného krevního tlaku a dechové činnosti

Jak cvičit?

Péče o těhotné je v současné době na velmi vysoké úrovni a přikládá se jí velká důležitost. Pokud se budeme zaměřovat na tělesná cvičení, tak je možné si ve fitness centrech, wellness studiích, mateřských centrech, porodnicích a rehabilitačních zařízeních vybrat z celé řady aktivit a sportů. Mimo to se pak můžeme odměnit i nějakou procedurou, jako jsou třeba různé druhy masáží, které účinky cvičení ještě podpoří. To, co je u cvičení pro těhotné nejpodstatnější, je odborné vedení. Tím, že tato cvičení jsou specifická, je nutné, aby měl o těchto pravidlech a specifikách trenér povědomí.

Omezení a doporučení:

  • necvičit a netrénovat do úplného vyčerpání
  • tělesná teplota v důsledku námahy nesmí překročit 38 °C
  • aktivita nám nesmí způsobit oběhové selhání, tzv. černo před očima
  • v průběhu cvičení nesmíme dlouhodobě zadržovat dech
  • nesmíme prochladnout a provlhnout - nebezpečí zánětu močových cest
  • nepobývat ve vysokohorských oblastech nad 2500 metrů nad mořem
  • pozor na riziko pádů, nárazů a zranění

Rozsah a intenzita cvičení závisí na tom, jak jsme byly zvyklé se pohybovat před těhotenstvím. Pokud jsme cvičily nebo sportovaly, můžeme v aktivitě pokračovat, popř. ji vhodně upravit. Jestliže ale nejsme na tělesnou nebo sportovní aktivitu zvyklé a chceme se nějaké v průběhu těhotenství věnovat, pak je důležité vybrat takové cvičení, které je vhodné a doporučené pro těhotné. Samozřejmě je více než doporučeno se o plánované tělesné aktivitě nebo sportu poradit se svým gynekologem, který zohlední Váš zdravotní stav a může Vám pomoci vybrat cvičení vhodné právě pro Vás.

V těhotenství ne

Jak jsme už říkali, pokud se chceme v těhotenství věnovat některému sportu nebo cvičení, je zapotřebí rozumně zvážit své schopnosti a možnosti, ale také vzít v úvahu případná rizika "našeho" sportu.

Mezi rizikové sportovní aktivity můžeme zařadit:

  • koupání ve veřejných bazénech a přírodních plochách (hlavně v druhé polovině těhotenství) - nebezpečí prochladnutí, infekce, nárazy vln
  • sjezdové lyžování, snowboarding - riziko úrazů
  • tenis, bruslení, terénní běh

Je ale nutné říci, že záleží také na tom, jak žena daný sport ovládá a s jakou intenzitou ho provádí. Je na každém, aby se sám rozhodl a posoudil případná rizika spojená s provozováním takové aktivity vzhledem ke svému těhotenství.

V těhotenství určitě ne:

  • potápění, míčové hry, jakýkoliv vrcholový trénink, silové sporty, vytrvalostí výkony, squash, vodní sporty (windsurfing, kanoe), jízda na koni
  • extrémní sporty (parašutismus, paragliding, skateboarding)
  • některé druhy aerobiku (taebox, kickbox...)
Cílem dnešního příspěvku bylo otevřít téma pohyb a sport v těhotenství. V následujících článcích se budeme podrobněji tímto tématem zabývat a představíme si možnosti, jak být i v těhotenství aktivní.

Foto:
č. 1 - il-young ko / Flickr
č. 2 - Nathan Rupert / Flickr


Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 95 sekundami?



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2017 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2017 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra