Reklama:
Skladem opět všechny příchutě!
100 % Whey Protein v akci 1+1
Náš nejprodávanější protein. Více zde.

Ženy, nehoňte se za nereálnými ideály, buďte samy sebou!

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Pro dívky

V momentě, kdy jsem se rozhodla pověsit závodní plavky na hřebíček, i když doufám, že možná nikoliv definitivně, musela jsem se zamyslet nad tím, co vlastně jsem chtěla dokázat a jaké poselství ostatním nechávám za sebou. Musím říct, že v minulosti se moje "mise" hned několikrát změnila a ráda bych se o své myšlenky podělila.

Když jsem byla mladší, chtěla jsem hlavně dokázat sama sobě, že mám na to, postavit se na pódium jako rovnocenný soupeř ostatním. O nějakou popularitu nebo vítězství mi nešlo. Chtěla jsem být součást sportu, který jsem měla ráda, a případně se dělit s ostatními o to, co mi přináší. Ukázat radost z každého pokroku, kterou ostatní mohou mít také.

Později jsem si říkala, že by bylo pěkné motivovat ostatní slečny, aby chtěly vypadat jako já - aby našly cíl ve vybudování stejného typu postavy. Měla jsem v hlavě ideální představu, jak chci vypadat, a říkala jsem si, že pokud se alespoň jedna dívka přestala bát posilování a našla si motivaci v mojí postavě, uspěla jsem. Chtěla jsem dokázat, že činek a svalů se ženy nemusí bát.

Ale nyní, když jsem už starší, zjistila jsem, že nechci, aby se všechny ženy snažily vypadat přesně jako já. To, co chci ukázat, je totálně odlišné. Nechci, aby každá žena šla za svaly jako takovými. Ráda bych spíš ženám a dívkám ukázala, že mají být hrdé na to, co jsou. Nikdo z Vás vlastně nemůže být stejný jako já, protože jste všechny UNIKÁTNÍ. Jste to Vy. Ale podívejte se, kolik z nás je skutečně hrdých na sebe samu - v tom běžném životě. A nebýt na sebe hrdá a neumět se ocenit je první krok k tomu, být nespokojená a nešťastná. A v případě, že ten hlavní problém je vzhled (což často je), je to krok ke spadnutí do pasti některé z poruch stravování.

Takže moje mise a zpráva, kterou bych chtěla dát ostatním, je: Buďte hrdé na to, co jste, vytvářejte nejlepší možnou verzi SEBE SAMA a MĚJTE JI RÁDA.

V mém zamilovaném filmu Pumping Iron 2 Carla Dunlap popisuje řadu problémů velmi hezky a jasně. Ženskost je definována senzualitou, nikoliv sexualitou, ale právě tohle je věc, kterou řada lidí nepochopí a kde se dělá největší omyl. A pokud se zaměříme na obrázky dívek z Playboye a modelky v lifestylových magazínech jako na jediné skutečně ženské modely, co se stane se všemi ženami, které tak nevypadají? Carla říká, že takové akceptování jediné formy "ženskosti" je políčkem do tváře všech žen, protože ženy se vyskytují ve všech tvarech a velikostech... A komerční obraz není obrazem reálným. Tahle slova zazněla v 80. letech, ale dnes platí snad ještě více.

Mediální obrazy nemohou být reálné, ale jsou podsunovány mnoha dívkám od raného mládí až do dospělosti. Proč?

Jako vystudovaná novinářka mohu říct jen dvě věci. Za prvé - média bez ohledu na to, co hlásají a jak silná jsou při vytváření veřejného mínění, nejsou nezávislá. Jedině totálně nezávislý a neposuzující pohled může být pravdivý, ale momentálně snad žádné médium nezávislé a nepředpojaté není. Kdysi dávno snad noviny mohly žít z ceny, kterou platili čtenáři, ale tomu tak dávno není. To, co platíme za noviny a magazíny, málokdy pokryje jejich náklady na tisk. To, co skutečně vydělává, je reklama. A to znamená dvě věci - realita se musí upravit tak, aby se mohly prodávat inzerované produkty, a za druhé obsah musí být takový, jaký čtenáři chtějí číst. A lidé v marketingu různých firem moc dobře vědí, kolik lidí musí jejich reklamu vidět, aby byl vygenerován potřebný zisk. A média tohoto počtu prostě potřebují dosáhnout.

Takže co se "body image" týká, v prvém případě potřebujeme vytvořit nějaký model, který povede čtenářku k tomu, aby si koupila to či ono, podle toho, kdo jsou sponzoři média. A co je lepší než vytvoření skoro nedosažitelného vzoru pro většinu z nás, který povede masu "ostatních" k tomu, aby koupili cokoliv, co jim údajně má pomoci tento vzor dostihnout. A ideálně opakovaně.

Média tedy ohýbají naši realitu a naše chápání toho, co je správné, a i když trochu tušíme (a například firma Dove šla tímto směrem a měla několik velice pěkných videokampaní o tom, jak se "dělá" krása), často jsme v tom až po uši tak dlouho, že bereme tyto vzory jako standardy a cokoliv se odlišuje, tak je jako divné, nepřijatelné a neideální. Něco jako standardy dané přírodou nebo vyšší mocí, což ale vůbec není pravda. Stačí se podívat do historie, i když i tam existovaly "ideální typy", zobrazované jako vzor tehdejšími médii (ne, v gotice třeba opravdu nebyly všechny ženy jen vysoké a štíhlé a v baroku ne všechny ženy měly dva metráky).

Druhá věc je to, aby se dosáhlo čtenosti. Média proto potřebují senzaci. A velmi často negativní senzaci. Proč? Protože lidi snáze přitahuje právě taková zpráva - už jen z evolučního hlediska. To, že na břehu jezera rozkvetly krásné květy, bylo totiž pro naše "praprapředky" celkem nic neříkající oznámení, zatímco to, že na břehu jezera někoho sežral šavlozubý tygr, mohlo často zachránit Váš život. A protože čtenost je nutná (jak jsem psala výše), je nutné i někdy sáhnout po nějakém elementu a přidat mu negativní senzační nádech. Takže pokud například svaly vezmou média negativně a rozhodnou se je prezentovat jako senzaci na některých celebritách s tím, jak to je absolutně odporné (protože pozitivní zpráva, že například dotyčná celebrita je tak daleko zdravější a má více energie než ze šílených diet, by mohla zapadnout stejně jako zpráva o kytkách u jezera), často si takové názory na to, co je správné a nesprávné, zafixujeme někde v sobě a nejsme schopné vidět dál...

A řekněme, že názory některých masových médií na maskulinitu, ale stejně tak na štíhlost a tloušťku, jsou někdy přinejmenším... zajímavé. Ty "osvalené" a "maskulinní" celebrity zmiňuji úmyslně, protože většinou, pokud jsem se podívala na článek, našla jsem normálně velkou ženu nebo muže, někdy naopak docela s podmírou, a jediné, co je spojovalo, bylo to, že často byli hodně "vyrýsovaní", pokud to řekneme ve fitness termínech - jejich tělesný tuk byl nízko a normálně velké svaly tak byly lépe viditelné. To bylo všechno. Žádný nadměrně velký objem nebo u žen onen "maskulinní" vzhled jsem nenašla... Znamená to tedy, že pro média "být svalnatý" je spíše ekvivalentem pro termín "mít nízké procento podkožního tuku". Nebo nás zavádějí úmyslně?

Podívejte se teď na modelky. Brzo si můžete všimnout jedné věci - všechny mají víceméně stejnou strukturu těla - úzkou a rovnou kostru, úzká ramena a klavikuly, úzké boky. Většina má poměrově k trupu delší nohy a ruce, dlouhá svalová bříška a krátké úpony... Co to znamená? To znamená, že jsou stejným somatotypem - a vy se NIKDY nestanete takovou, pokud nemáte od přírody STEJNOU ZÁKLADNU. Bez ohledu na to, co Vám říkají reklamy a populární programy na hubnutí. Pokud máte tu smůlu, že jste vystavěné jako pivovarská kobyla, nemůžete se změnit na gazelu. Všechny ženy by si měly uvědomit jednu věc - můžete změnit poměr tuku a aktivní hmoty, můžete snížit procento tuku, které máte na těle, můžete podle přání vybudovat některé svaly a tak dostat křivky a změnit i některé dysbalance mezi částmi těla, ale NIKDY nezměníte své KOSTI A ÚPONY. Prostě to nejde. Možná by pomohla jen plastická operace - odseknout část kostí a předělat úpony - a ono si už několik žen pár žeber ubrat nechalo, ale jiné řešení na změnu těchto dvou parametrů není.

Bohužel v tomto ohledu v posledních letech začínají selhávat i fitness média a fitness průmysl, a to masivní propagací bikini kategorie jako jediné správné ženské kategorie. Proč? Odhlédněme teď od malých soutěží, kde mohou startovat různě stavěné dívky, a koukněte se na špičku kategorie, která ideálně představuje vzor. A uvidíte jasně jednu věc - mají v podstatě tu samou strukturu kostry a šlach jako ony masovými médii propagované modelky. Mají velice malou kostru, drobnou, úzkou stavbu těla - úzká ramena a pánev, která je navíc často krátká. Také poměr končetin a torza je ve prospěch delších končetin. Co jediné je odlišuje od modelek, je přidání zdravé porce svalů a tím pádem i křivek. Takže pro mě to jsou vlastně takové modelky, jak je chápe veřejnost, které se "namakaly". Řada z nich by si dobře vedla i v bodyfitness, ale řada by do bodyfitness a už vůbec ne třeba do physique nedosáhla, protože jejich struktura by jim to neumožnila... Na druhé straně já sama jsem ten pivovarský kůň, a i když bych shodila všechny svaly, dostala bych se horko těžko možná do bodyfitness a v bikinách bych působila jako tank... a vím to.

Vždy jsem si byla vědoma toho, že modelka nebudu. Moje proporce jsou spíše ve prospěch torza, nohy mám kratší, pánev širokou, otevřenou a poměrně dlouhou, moje klavikuly jsou daleko od sebe a můj hrudní koš je otevřený a dopředu... I když jsem měla 49 kg, stále jsem vypadala stejně robustně a nikdy nebudu vypadat jako mainstream ideál, ani kdybych se vyhladověla k smrti. Neudělám to, ale bohužel řada žen se o to stále pokouší a občas se jim to vyhladovění až k smrti podaří.

Měla jsem klientky v průběhu let, které přicházely s nerealistickými cíli, jak chtějí vypadat, většinou ovlivněny tím masovým ideálem. Ptaly se mě na produkty, programy slibující dosažení tohoto cíle a byly často nemile překvapeny, když jsem jim řekla NE. Ale snažila jsem se, aby porozuměly, že většina žen, možná až nějakých 70 % (když vezmeme pravděpodobnost zastoupení nějakého prvku v lidské populaci), je prostě naprosto odlišný typ než modelky propagované médii. Většina populace žen prostě NIKDY nebude vypadat takhle, ale neznamená to vůbec, že jsou MÉNĚCENNÉ! Neznamená to, že by byly méně ženami... Vlastě ony jsou masový typ, jen minoritně zobrazený.

Znamená to tedy, že jsem chtěla, aby ony (nebo teď Vy) rezignovaly na nejlepší vzhled, kterého můžou dosáhnout? Samozřejmě že ne. My všechny můžeme dosáhnout zlepšení vzhledu a zdraví tréninkem s činkami, správnou stravou a přiměřenou porcí kardia. V těch rozumných hranicích samozřejmě. Nemusíte se stát kulturistkami jako třeba já. Ale váš nejlepší vzhled se nemusí krýt s tím, co se propaguje. Nemusíte se hnát jen za tím rovným a plochým vzhledem bez křivek.

Váš nejlepší vzhled je ten, kdy nejen vypadáte dobře, ale také se dobře cítíte, kdy nejste vyšťavené, bez energie a se změnami nálad. Možná jste od přírody kulatější, máte širší kostru, možná jste více svalnaté - ale nebojte se toho, že budete mužné - ona média často s tímhle označením až moc plýtvají. Můžete být atletické a přitom stále ženské - protože jen svaly ženu nedefinují, jak řekla Carla. Ráda bych ukázala, že je možné být spokojená i s jinou vizáží a že je hloupé se posuzovat jen optikou nějakého bulvárního redaktora. Navíc si uvědomte, že vždy budou existovat lidé, kteří, pokud budete hubené, Vás označí za anorektičky, s nadváhou budete "prasátka" a dívku byť jen s lehkým náznakem svalů označí za "babochlapa". Nikdy s žádnou vizáží nebudete mít u takových lidí uznání, tak proč to poslouchat? Posuzujte sebe i jiné pozitivně!

Přestaňte myslet uzavřeně, přestaňte jít tam, kam jde stádo. Vyjděte z krabice, myslete na to, co Vám bylo dáno a jak to zlepšit. A buďte na to hrdé. Bez ohledu na to, jak divné se budete zdát těm, kteří jsou oddaní mediálním ideálům. Vaše struktura a metabolismus jsou unikátní. A můžete s tímhle darem udělat dvě věci - buď se snažit o něco nereálného, nesnášet se a vyjíst se z problémů do stavu nadváhy, nebo naopak se vyhladovět a propadat poruchám příjmu stravy, případně se trápit malnutričními dietami, trpět podvýživou, náladami, utrácet hromady peněz za procedury a prostředky - ve všech těchto případech budete trpět mentálně a skončíte nešťastné v honbě za něčím, co vlastně ani nejste Vy - nebo se na sebe můžete podívat, akceptovat samy sebe a pak se začít zlepšovat a vyvíjet...

Ano, možná Vám metabolismus nedovolí mít celý rok 10 % tuku, ale to neznamená, že musíte mít 30 % a trpět... nebo umřít hlady. Pevná křivka je vždy lepší než rosolovité cosi - i když nemusí být 100% bez tuku. Možná máte boky široké jako bitevní loď - no a? Pevný a kulatý zadek je sexy, vytvarované kvadricepsy pomohou opticky zmenšit boky a kulatější a pevný vrch těla a kulatá ramena Vám pomůžou získat tvar X, který po celé dějiny lidstva byl symbolem ženství. Vím, že módní je mít vidět na ramenou kosti a že za "krásné" se považuje rýsování klíčních kostí pod kůží - ale chcete to skutečně? Víte, že právě tyhle znaky ukazují na nedostatek svalové hmoty, který se mimo jiné projeví i větší tendencí k "vytahaným" prsům? To chcete? Možná máte malou kostru, dlouhé nohy, malý a úzký zadek - výborně, dobře pro Vás, Vy můžete dosáhnout onoho bikini vzhledu (protože i když bikini jsou obrazem modelek ve světě fitness, křivky jsou stále víc zdravé nežli ploché maso a trčící kosti). Prostě musíte se naučit pracovat s tím, co máte.

Jsem žena a to je můj vzkaz! Sama sebe vidím jako ženskou, s dostatečnou mírou ženskosti a sexappealu bez ohledu na to, jak by mě masová média zaškatulkovala. Nikdy mi nezáleželo na tom, co si o mně kdo myslí, speciálně ti, co mě ani neznají jako osobu... Protože jsem spokojená a plně akceptuji to, co jsem vytvořila, případná negativní hodnocení mě nechávají chladnou... Nikdo Vám nemůže ublížit, pokud to, co říká, necítíte sama v sobě jako pravdu. Sama vím, že nebudu nikdy masovým modelem, ale to nebude valná většina žen. Snažím se Vám dát vizi, že můžete dosáhnout toho samého. Nesnažte se být mnou ani nikým jiným, nejste mnou a nejste jimi. Vy jste Vy! Ale můžete mě následovat v mé cestě. Najít si optimální tělo pro život a být v něm šťastná. Nebát se být označená jako "nevyhovující". Buďte senzuální. Buďte SKUTEČNÉ ŽENY! MY JSME SKUTEČNÉ ŽENY! NEJSME TO, co média propagují. Nemusíme kupovat všechny ty blbosti, které nám jsou podstrkovány, držet nesmyslné diety oslabující tělo, hodiny a hodiny dělat "ženské" aerobní cvičení a bát se dosáhnout síly a silného vzhledu a těla....

Takže jestli jste mě kdy sledovaly, a viděly jste, co jsem udělala se svým potenciálem, a jestli Vám to vnuklo nápad, jak využít ten svůj vlastní cestou, pak jsem uspěla. Pak můj cíl je kompletní. :)

Foto:
č. 1, 3 - jdxyw / Pixmac - http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en
č. 2 - Rob Sims
č. 4 - Daniel Minarský



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

21.10.20:37maymilton - Moc krásně napsaný článek hned se mi udělalo líp Děkuji &#..
25.06.15:53Lucie - článek se mi dostal `pod oči` až teď a jsem ráda, že jsem ..
20.01.11:35lenkamat - Dobrý den Lado, děkuji Vám za výborný článek! Přesně tako..
25.11.04:39Petr Prielozny - Mirus, nemyslim si ze lada zije v americe. Nejakou dobu to..
24.11.09:37dcbmxx - Moc hezky napsané. Podobných článků by se v médiích mělo o..
23.11.17:52Veros - Nádhera, kéž by se takových slov dostalo každému s tímhle ..
23.11.08:35Novic - Článek jsem dlouho přehlížel, ale z dlouhý chvíle jsem si ..+1
23.11.07:35mirus - MOc krásný článek. POdělit s ostatnima čtenářema o své záž..+1
Zobrazit všechny příspěvky







Jméno: pamatovat
Heslo:
Víte, že...
...poslední objednávka v obchodě
Ronnie.cz byla před 141 sekundami?
NOVÉ PŘÍSPĚVKY ČTENÁŘŮmagazínJosef Květoň - trénink prsou a ramen...
Mikuc (19:55) • Všechno špatný k něčemu dobrý! Poskočí nohy, vršek do roka dožene a bude zas jinde! A k...
magazínJosef Květoň - trénink prsou a ramen...
havlic (14:43) • ...no ono to ještě vyleze!bude mě zajímat srovnání s Milanem Šádkem ty 2-3 týdny před s...
magazínSedmdesátiny Jana Smejkala: Můj život...
mirous (13:10) • Super článek! Takového čtení by mělo být víc. Miluji tyto retro pohledy do minulosti ku...
magazínMistrovství Čech dorostu a juniorů 20...
Amanda (09:01) • Prima fotky. Těším se na ty soutěžní. *79*
magazínMistrovství Čech dorostu a juniorů 20...
Ondra Hájek (19:57) • Soutěže v Kutné Hoře nemůžou zklamat, tenhle tým pořadatelů to má fakt zmáknutý. Co je...



Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údajeZásady ochrany osobních údajů
Copyright © 2010-2024 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2024 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu zakázáno.
MAGAZÍN OBCHOD AKADEMIE
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV  ::   Lidé  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie