DNES KONČÍ:
Protein Smart Whey v akci 1+1
Akce nebude prodloužena! Více zde.

Recenze: Fitness pro ajťáky

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Ostatní

Jste lidé zvědaví? Rádi si hrajete s novými počítačovými technologiemi? Navíc k tomu ještě sportujete a zajímáte se o zdravý životní styl? Nebo máte doma počítačového maniaka, který se neustále válí na kanapi či kouká do monitoru, a chcete ho motivovat k pohybu? Díky této praktické a nesmírně užitečné knize můžete fitness vnímat skrze vědu, ať už se budete zabývat zdravím, nebo nejnovějšími aplikacemi a vybavením k sledování svých aktivit.

Na složky svého zdraví se v této informativní a zábavné publikaci naladíte prostřednictvím diskusí o jídle, cvičení, spánku, hormezi a dalších tématech. V knize najdete velké množství rozhovorů s různými vědci a sportovci a objevíte zdravé způsoby, jak si pohrát se svým životním stylem.

Co konkrétního Vám kniha přinese:

• Naučíte se žít v moderním digitálním světě, a nepřijdete přitom o fyzickou energii.
  • Seznámíte se s aplikacemi a zařízeními na sledování svého těla.
  • Dozvíte se o sacharidech, tucích, bílkovinách, vitamínech, minerálech a fytochemikáliích.
  • Budete umět volit správná jídla a budete vědět, kdy jíst a kdy se postit.
  • Restartujete svůj systém pohybem pod širým nebem.
  • Vyberete si z více než dvanácti různých technik trénování v posilovně.
  • Zjistíte, co je vhodným "palivem" pro fitness.
  • Naučíte se spoustu užitečných triků týkajících se intenzivního cvičení a "dobrého" stresu.

Tato kniha nebude přesně popisovat, jak jíst a cvičit. Neslibuje Vám, že když uděláte to a ono, tak budete zdraví a fit. Tahle kniha ani nevěnuje pozornost tomu, že člověk je tvor "líný" a je mnohdy líný i číst texty, které přesahují jednu stránku. Ono když se máte něco dozvědět z knihy, jak jinak se to má zařídit než psaným textem? A nenajdete zde ani "úžasné fotografie" slibující 100% pohodu, postavu snů a duševní vyrovnanost. Jednoduše řečeno, řekla bych - kniha, která přesně odpovídá tomu, co člověka napadne, když si přečte její název.

Fitness pro ajťáky je publikací, která se zrodila v hlavě Bruce W. Perryho. Ten, jakožto nadšený sportovec, se začal zamýšlet nad tím, jak dnes my lidé žijeme a jak jsme žili dávno předtím. Náš softwarový kód je totiž naprogramován jinak, než my se mu snažíme po celý náš život vštípit. Snažíme se ho přeprogramovat na znehybnění se v židlích, autech, před obrazovkami televize, na život bez slunce, které si nahrazujeme zářivkovým světlem, na život bez čerstvého vzduchu a venkovní teploty, protože přeci máme příjemného pomocníka - klimatizaci.

Kniha obsahuje 11 kapitol, které na sebe sice myšlenkou navazují, ale jinak se chovají vesměs jako naprosto samostatné jednotky. Takže máte možnost výběru začíst se zrovna do té kapitoly, na kterou máte chuť. První kapitola Fitness a základna lidského kódu nás nabádá k opětovnému nastartování našeho operačního systému. Vracíme se zajímavými a mnohdy i vtipnými texty do doby kamenné, vracíme se k našim předkům a pátráme po jejich moudrosti. Je potřeba zahájit jakousi kombinaci starověkého a moderního způsobu života. Vrátit se k opravdovému jídlu, spánku a pobytu na opravdovém slunci.

Pro většinu z nás život znamená maraton přílišného programování a plánování, které nás udržuje po většinu času v pozici vsedě a nutí nás přežvykovat náhodné potraviny za letu.

Druhá kapitola Fitness nástroje a aplikace - tak tohle je přesně něco pro Vás, příznivce počítačové techniky, kteří byste rádi nějak zhodnocovali a porovnávali své výkony a kteří byste rádi o sobě věděli maximum. Pokud chcete sledovat své tréninkové úsilí, analyzovat Váš stravovací režim, zkoumat své spánkové grafy, tak rozhodně tuto kapitolu nevynechávejte. Tady máte jednu z příležitostí, jak se seznámit s mnoha šikovnými aplikacemi a programy. Celou kapitolou provází fotografie náhledů stránek jednotlivých programů. Mapy, tabulky, grafy, počty a zhodnocení a webové odkazy… Sebesledování se stává stále modernějším v současné době a otevírá tak každému nadšenci širokou škálu využití. Věřím, že i Vy si zde najdete to své.

Kapitola třetí - Základy potravní chemie aneb bílkoviny, tuky a sacharidy. S využitím předchozích programů věřím, že se i na tuto, řekněme teoretickou, část budete těšit. Musím se přiznat, že takhle čtivou formou s doplňujícími zajímavými informacemi jsem ještě nic o makroživinách nečetla. Po jakém jablku byste sáhli v obchodě, kde se na Vás usmívá naleštěné velké červené jablíčko a vedle se krčí malá planá nenaleštěná jablíčka? Jasně. Tak jako si vybíráme kapitoly v téhle knize, které se nám zrovna v tu danou chvíli nejvíce líbí, tak si vybereme pro sebe samozřejmě to "lepší" - hezké šlechtěné jablíčko. Ovšem to už zdaleka není tak lepší z hlediska fruktózy. Obsah fruktózy v jednom velkém jablku je srovnatelný s množstvím fruktózy v třetinkové plechovce limonády, jak uvádí podle výpočtů autor publikace. "Fruktóza je fruktóza, ať už mluvíme o krásném jablíčku vystaveném v obchodě, nebo o plechovce limonády," uvádí autor. Proto si raději utrhněte občas nějaké to plané jablko ze stromu, které je plné vitamínu C, antioxidantů a má nižší obsah tohoto monosacharidu.

Mikroživiny, tedy vitamíny, minerály a stopové prvky. Už vidím Vaše obrácené oči v sloup a poznámky: "Už zase tohle? To číst nebudu, už toho mám dost!" Jasně, je toho plný internet, jsou toho plné knížky, farmaceutický a sportovní průmysl nás skrze reklamy přesvědčuje, jaký nedostatek všeho všichni máme. Ale já Vám říkám, přečtěte si i tuhle kapitolu. Víte například, co chybí Vám (nám) - moderním lidem Facebooku, Twitteru či Netflixu? Víte, který vitamín by si vysloužil označení "sexy" vitamín? Za sebe bych řekla, že takhle poutavě psaný text o pro mě tak nepoutavém tématu jsem ještě nečetla. A protože se bavíme o publikaci věnované všem počítačovým nadšencům, tak nelze opomenout na spojení mikroživin a počítačových aplikací. Všemožné rozbory jídel, detailní informace, nutriční databáze a interaktivní kalkulačky - to vše dnešní elektronický svět umožňuje a s některými těmito aplikacemi Vás seznámí i tato publikace.

Jezte lokálně: Supermarkety si nechte na to ostatní - to je jedním z triků, jak si najít a vybrat jídlo. A dalších triků a návodů, jak postupovat při výběru jídla v supermarketu, na cestách, jak číst etikety apod., najdete v kapitole číslo pět celou řadu. A opět zde nechybí ani něco z digitálního světa. Vybírání jídla v digitálním prostoru pomocí aplikací Vám usnadní Vaše snažení při volbě kvalitních potravin. Jíst v pravidelných intervalech 5 - 6krát denně slyšíme od výživových poradců a odborníků přesto, co se dává na talíř. Ale co takový přerušovaný půst? Jaké jsou jeho výhody a nevýhody, co nám přinese a jak si jej správně načasovat? O tom všem se píše v následující, šesté kapitole.

Myslím, že snaha získat pro sebe optimální tělesnou zdatnost je vysoký a ušlechtilý cíl a že na cestě, kterou se k tomuto cíli vydáte, leží spousta zábavy, stimulace a uspokojení. Dosahování optimálního zdraví není nic sobeckého - tohoto problému se rychle zbavme. Člověk, který je fit, má energii a možnosti být laskavý, pomáhat druhým a vydat ze sebe ještě víc.

Život ajťáka je neodmyslitelně spojen se životem v kanceláři, se životem ve své židli. Možná to znáte, úderem dvanácté "padla" a Vy máte nárok na hodinovou přestávku během pracovní doby. Hodina je dostatečně dlouhá doba na to, abyste do sebe nasoukali bagetu koupenou ve firemním automatu a kafe. Co se zbývajícím časem, to je pak už čistě na Vás, ale protože jsme většinou tak vyřízení, nezmůžeme se na nic jiného než se rozvalit do své židle, přepnout na nějaký více či méně (ne)zajímavý film a s rukama založenýma na prsou sledovat monitor mezi občasným zdřímnutím si. A víte, že máte kousek od firmy krásný park? Víte, že stačí udělat pár kroků a jste v rozkvetlé aleji? Víte, že stačí 20minutový pobyt na sluníčku v tričku či košili s krátkým rukávem a v šortkách, abyste si doplnili denní dávku vitamínu D? Slunce je náš přítel, připomíná autor. Prostě venku na nás čeká jiný svět, než nám nabízí kanceláře a uzavřené místnosti. A protože fitness s sebou nese nejen zájem o racionální stravu, ale také zájem o pohyb, najdete zde širokou škálu možností, jak ten svůj volný čas venku zdravě a kvalitně prožít. A opět - nechybí ani aplikace z digitálního světa, které Vám umožní sledovat sebe sama a pomohou Vám v mnoha bodech.

Co by to bylo za fitness publikaci, kdyby zde nebylo alespoň pár stránek věnováno tomu, co asi většina z Vás očekává, a to posilovně. Posilování je dobrá volba, říká autor a hned uvádí rozsáhlý seznam důvodů, proč tomu tak je. Následuje něco málo z teorie tréninkových metod, načež se přistupuje k samotnému popisu základních cviků v posilovně. Nezapomíná se ani na zahřátí před tréninkem. Webové stránky nabízejí řadu instrukčních videí s novými cviky, existují mobilní aplikace k zaznamenávání Vašeho posilovacího tréninku, které pak můžete sledovat v počítači a porovnávat s ostatními. Nemusíte už tedy nosit s sebou na každý trénink ušmudlaný bloček sloužící jako tréninkový deník. Teď už jen zmáčknete čudlík a… vše je zaznamenáno.

Třetí složkou náležející do oblasti fitness (po stravování a fyzické aktivitě) je odpočinek, regenerace a ladění formy. Vše o spánku a dalších formách regenerace se dozvíte v 9. kapitole.

"Jezte opravdové jídlo bohaté na živiny (ovoce, zeleninu, ryby, drůbež, hovězí maso, vejce od volně se pasoucích zvířat, ořechy, koktejly ze syrovátkových proteinů a bobulovité ovoce), ne jen vycpávky, které Vám připadají v daný okamžik hříšně dobré, ale později Vám vrátí všechny negativní následky i s úroky." Co je tedy tím palivem pro fitness? Kolik bílkovin je dost a jak to u sebe zjistím? Tato kapitola Vám podá ty zbývající informace k tomu, abyste si mohli sestavit stravovací plán plný odpovídajícího počtu bílkovin a sacharidů z kvalitních zdrojů, nahlédne také do otázky pitného režimu a doporučených denních dávek mikroživin a paleo diety.

Posledních několik stránek je věnováno lifestylovým trikům pro fitness. Seznámíte se tak s konceptem hormeze neboli dobrého stresu, dozvíte se zajímavé informace o sportovní masáži a koupání ve studené vodě pak už bude jen závěrečnou třešničkou na dortu, která Vás posune na Vaší fitness cestě zas o kousek dál.

Celá kniha je psána čtivým a humorným jazykem, který Vás "chytne" od prvních řádků. Rozhodně od této publikace neočekávejte fundované statě plné odporných textů, které rozebírají teoretickou problematiku od A do Z. Tohle jsou texty určené nám, laikům, konkrétně nám, co sedíme dennodenně u počítače a nevíme, jak spojit tuto úžasnou činnost s něčím ještě úžasnějším, a to s fitness v tom nejširším slova smyslu. Kapitoly jsou přehledně děleny do podkapitol, jejichž názvy nám mnohdy vyloudí úsměv na tváři, a my proto chceme sami dobrovolně proniknout do tajů tohoto záhadného nadpisu. Ono i zdraví může být zábava, jak zní podtitulek této publikace. Text je doplněn o tabulky, grafy, náhledy digitálních aplikací. Najdeme zde webové odkazy na stažení daných programů, můžeme se začíst do krátkých, ale zajímavých rozhovorů s vědci či sportovci. Šedé rámečky zase v sobě ukrývají některé zajímavosti navíc nebo vypichují důležitá tvrzení v textu, na která bychom neměli zapomenout. Krátké jednoduché příběhy doplněné obrázkem slouží jako názorná ukázka některé problematiky, kterou autor v dané publikaci řeší. Takový příběh nám pak má pomoci lépe porozumět dané situaci.

Za sebe dávám publikaci známku výbornou. I když nejsem ajťák ani extra počítačový fanda a sportuju pro radost z pohybu a pro možnost být venku a je mi vcelku jedno, jestli jsem zvedla na bench-pressu víc než před měsícem nebo ujela víc kilometrů po horách na kole, ale tahle knížka mě zaujala nejen svým názvem, ale i svým zaměřením a především pak textem, kterým ke mně jakožto čtenáři promlouvá.

• úplný název: Fitness pro ajťáky. Jak na pevné zdraví pomocí vědeckých metod a správné výživy.
  • autor: Bruce W. Perry
  • nakladatelství: Computer Press
  • rok vydání: 2012
  • počet stran: 304
  • rozměr: 167 x 225 mm
  • typ: brožovaná bez přebalu lesklá

O autorovi:

Bruce W. Perry

Bruce W. Perry je softwarový inženýr a žurnalista, který napsal dvě knihy o softwaru. Účastnil se stovek silničních závodů a vícebojových sportovních událostí a dnes se věnuje rekreační turistice, lyžování a rezistenčnímu tréninku.