Reklama:

Leucin - klíč ke svalovému růstu

Ronnie.cz > Kulturistika a fitness > Výživa

Co je leucin?

Leucin se řadí mezi aminokyseliny, přesněji řečeno mezi aminokyseliny esenciální. Ty si tělo samo neumí vyrobit a musíme je tedy přijímat ve stravě. Společně s dalšími dvěma aminokyselinami - isoleucinem a valinem - je součástí skupiny aminokyselin s větveným řetězcem, známé pod zkratkou BCAA.

Funkce leucinu

Leucin má v těle několik zajímavých funkcí. Z trojice BCAA je právě leucin nejaktivněji působící aminokyselinou v anabolickém procesu, tedy při syntéze svalových bílkovin, a je zároveň nejvýznamnější aminokyselinou bránící procesům katabolickým (1). Výzkumy také naznačují, že leucin může hrát důležitou úlohu při redukci tuku díky schopnosti regulovat hladinu glukózy v krvi.

Jakým způsobem leucin stimuluje proteosyntézu?

Podíváme se na to, jakým mechanismem působí leucin na zvýšenou syntézu svalových bílkovin. Bylo dokázáno, že leucin aktivuje hlavní signální cestu anabolického procesu zvanou "mammalian target of rapamycin" (mTOR) (2). Tuto signální cestu si můžeme představit jako senzor v buňce, který je citlivý právě na specifickou aminokyselinu - leucin.

Cesta mTOR je aktivována při vysoké hladině adenosintrifosfátu (ATP) v těle a je zablokována, pokud hladina ATP v těle klesne. MTOR je rozhodujícím mechanismem pro svalovou hypertrofii. Snížení koncentrace leucinu je pro mTOR signálem, že není k dispozici dostatek bílkovin k syntéze svalové hmoty. Pokud koncentrace leucinu vzroste, signální cesta mTOR je aktivována a může být spuštěn proces svalového růstu (3, 4).

Leucin v praxi

Co znamenají výše uvedené skutečnosti v praxi? Výzkum ukázal, že přidání pouhých několika gramů leucinu k běžnému jídlu se středním nebo vysokým obsahem bílkovin zvýšilo proteosyntézu u lidí o 50 - 70 % (5, 6) a celkový obrat bílkovin se zvýšil o více než 500 % (7)! Studie také ukazují, že je zapotřebí přítomnost inzulínu, aby leucin mohl správně pracovat (8). Zároveň je k optimálnímu anabolickému působení leucinu nezbytná přítomnost dalších druhů aminokyselin (8).

Jak leucin využít?

Pokud jste si dali všechny tyto informace dohromady, jistě si leucin získal Vaši pozornost. Ideální je jeho zařazení ke každému jídlu s obsahem bílkovin, které bude zároveň obsahovat i porci sacharidů pro lepší inzulínovou odezvu organismu. Tím zvýšíte využitelnost přijatých živin a dosáhnete vyšší proteosyntézy. Pokud užíváte BCAA aminokyseliny, pak je zapíjejte sportovním nápojem s obsahem sacharidů, docílíte tak lepšího efektu. Zvýšený příjem leucinu najde své využití také v době, kdy konzumujete Váš potréninkový nápoj. Jaké zvolit dávkování? Vyzkoušejte například přidat 5 g leucinu ke každému z Vašich tří největších jídel dne, a pokud zařazujete BCAA aminokyseliny, nebojte se zvýšit dávkování. V praxi užívají vrcholoví sportovci a uznávaní trenéři denní dávky odpovídající 0,2 - 0,3 g BCAA aminokyselin na kilogram tělesné hmotnosti.


  • 1. Norton LE and Layman DK. Leucine regulates translation initiation of protein synthesis in skeletal muscle after exercise. J Nutr. 2006; 136(2):533S-537S.
  • 2. Anthony, J. C., Yoshizawa, F., Anthony, T. G., Vary, T. C., Jefferson, L. S., & Kimball, S. R. (2000) Leucine stimulates translation inititation in skeletal muscle of postabsorptive rats via a rapamycin-sensitive pathway. J. Nutr. 130: 2413-2419.
  • 3. Crozier, S. J., Kimball, S.R., Emmert, S. W., Anthony, J. C., & Jefferson, L.S. (2005) Oral leucine administration stimulates protein synthesis in rat skeletal muscle. J. Nutr. 135: 376-382.
  • 4. Bolster, D. R., Crozier, S. J., Kimball, S. R., & Jefferson, L. S. (2002) AMP-activated protein kinase suppresses protein synthesis in rat skeletal muscle through down-regulated mammalian target of rapamycin (mTOR) signaling. J. Biol. Chem. 277: 23977-23980.
  • 5. Padden-Jones D, et al. Amino acid ingestion improves muscle protein synthesis in the young and elderly. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2004 Mar;286(3):E321-8.
  • 6. Tipton, KD, et al. Postexercise net protein synthesis in human muscle from orally administered amino acids. Am J Physiol. 1999 Apr;276(4 Pt 1):E628-34.
  • 7. Rasmussen BB, Phillips SM. Contractile and nutritional regulation of human muscle growth. Exerc Sport Sci Rev. 2003 Jul;31(3):127-31.
  • 8. Rieu, Isabelle. Leucine supplementation improves muscle protein synthesis in elderly men independently of hyperaminoacidaemia. J. Physiol. 2006;575;305-15.



Související články:

Diskuse k článku:
Reklama:
Uživatelské jméno:
Heslo:
Nadpis:
Text:
...
Upozornit na novou odpověď e-mailem.
Před napsáním příspěvku nepřehlédněte pravidla diskusí. Děkujeme za jejich dodržování.

18.04.13:25RavenStalker - Co pořád držkujete? Je to tak, prostě to maximálně zvyšuje..
04.12.13:35p.Burns - cizopasnik: na clanku o glutaminu uz se pracuje?-1
19.11.14:17Smile04 - jen ta jediná klíč ke svalovému růstu je žrát maso a sa..
16.11.10:20DTaus - ***
15.11.21:58m1ro - Ja bych se spis Cizo zeptal, jestli ma smysl brat treba 5g..
15.11.20:42DTaus - Já zkoušel brát ve stejný čas koenzym Q10, omega 3, tribul..-2
15.11.14:38Magumi - Třicet gramů gramů BCAA v tréninkový den vyjde na nějakých..
15.11.14:38CIZOPASNIK - 30 tisíc měsíčně za suplementy tu asi nedává nikdo. Ony ty..+4
15.11.14:24DTaus - Tak pokud chce někdo vrazit do suplementů 30 litrů za měsí..-2
15.11.12:47ivan Hlavsa - S tím zkorumpováním tvojí osoby v mých očích bych to nevid..-1
15.11.12:30CIZOPASNIK - Ivan Hlavsa: Pokud tebe článek pobouřil a mě ve tvých o..+5
15.11.11:53ivan Hlavsa - ***-5
15.11.11:29DTaus - Zapomenutá v tom smyslu, že se jednotlivě většinou nikdy n..
15.11.11:22Pažout - O příznivém vlivu BCAA na anabolismus se ví už desetiletí ..+1
15.11.11:12DTaus - Já tomuto nevěřím. Myslím, že pokud někdo chce nabrat a že..+3
14.11.20:1488332 - Pěknej článek Cizo.+3
14.11.19:01eSko - Cizo se dal na výživu? :-)+2
14.11.18:53aptor - Beru leucin už více než rok a nedám na něj dopustit. Myslí..
14.11.17:08RavenStalker - TO je pecka :) HICA, HMB, BCAA všechno na tom založené. Zr..+1
Zobrazit všechny příspěvky










Erasport, s. r. o. • Svahová 1537/2, 101 00 Praha 10 - Vršovice • IČ: 29052131, DIČ: CZ29052131 • Kontaktní údaje
Copyright © 2010-2016 Erasport, s. r. o. • Copyright © 2001-2016 Ronnie.cz • Ronnie.cz je registrovaná ochranná známka. • Historie změn
Publikování nebo další šíření obsahu serveru Ronnie.cz je bez písemného souhlasu společnosti Erasport, s. r. o. zakázáno.
Vyhledávání:
RSS     Internetový magazín  ::   Sportovní obchod  ::   Fitness TV NOVÉ  ::   Diskusní fórum  ::   Fitness akademie  ::   Fitness centra