Skladem opět všechny příchutě!
100 % Whey Protein v akci 1+1
Náš nejprodávanější protein. Více zde.

Recenze: Sportovní výživa
(Dr. Peter Konopka)

V dnešní době je přístup k informacím podstatně pohodlnější než v dobách předešlých. Ať už hledáme cokoliv, můžeme si zvolit nespočet zdrojů, ze kterých můžeme čerpat. Určitě se mnou budete souhlasit, když nazvu internet nekonečnou informační studnou, která se neustále naplňuje a my z ní můžeme kdykoliv čerpat, aniž by z ní něco ubývalo. Takový fakt má své výhody i nevýhody. Hlavní výhodou i nevýhodou je, že tuto naši pomyslnou studnu může naplňovat každý, kdo má umožněný přístup, což je v dnešní technické době to nejmenší. Pokud se zbavíme metaforického kabátu, upřímně si řekněme, že se nacházíme v situaci, kdy svoboda přispívání paradoxně nepřispívá samotné důvěryhodnosti poskytovaných informací. Čím snazší přístup lidé mají, tím více se zhoršuje relevantnost, odbornost a sofistikovanost zveřejněných textů. Nikdo po nikom nechce, aby zveřejnil své vzdělání (a i kdyby, anonymita svádí k časté lži), když píše o odborném tématu. Mohou zde tudíž přispívat i ti nejméně znalí. Potíž pak nastává, jakmile se radami laiků začnou řídit ostatní, kteří se v dané oblasti neorientují a neví, co je v daném odvětví dobré a špatné, co se smí a nesmí, popřípadě co se může stát v případě nezdaru.

Špatná rada ženy ženě, jak se co nejrychleji zbavit ranních rozcuchaných vlasů, může způsobit maximálně smutek z nezdařené akce, ale jsou tu oblasti, ve kterých by měl každý čtenář zpozornět. Jednou z nich je bezpochyby výživa, pomocí které můžeme ovlivňovat samotné zdraví člověka. Ať už je internet sebevíce obsáhlejší a oblíbený, knihy budou mít neustále své kouzlo a ponesou se ve stínu větší důvěry než jedničky a nuly na monitoru. Dnes si jednu takovou knížku představíme. Nejsem povoláním novinář, neberte tudíž tuto recenzi odborně, nýbrž jako můj vlastní pohled na knihu z hlediska někoho, kdo výživu studuje a snaží se v tomto oboru neustále vzdělávat. Samozřejmě se budu snažit knihu popsat se všemi důležitými náležitostmi, které k tomu patří.

Knihu můžete zakoupit zde: Sportovní výživa (189 Kč)

Kniha

Nevím jak Vy, ale pokud uvidím na knížce slovní spojení „sportovní výživa“, okamžitě si představím erudovaného odborníka mužského pohlaví. Nevím proč a nedokážu Vám to ani jasně vysvětlit, ale pokud by takovou knihu sepsala autorka, automaticky bych k ní přistupoval skeptičtěji. Nechci tím říct, že knihu sepsanou ženou rovnou zavrhnu, ale setkal jsem se s méně kvalitními knihami spíše ze strany autorek než autorů, aspoň co se sportovní výživy týče. Je to ale jen můj osobní názor a někdo může mít zkušenosti opačné. U knihy Sportovní výživa od německého autora Dr. Konopky pochopitelně má skepse nenastala. Jeho malé biografické okénko hned na začátku vzbuzuje důvěru, která se dnes velice těžko získává, ačkoliv jsou autoři často titulovaní a nejedná se o někoho se základní školou.

Originální kniha byla vydána v roce 2003 v Německu pod názvem „Richtig Sport-ernährung“. Rok nato publikaci u nás přeložil PhDr. Radek Vobr, Ph.D., takže se nemusíte bát, že byste do ruky dostali slátaninu přeloženou někým, kdo si neví rady s obornými názvy. Podle dostupných informací byla kniha ještě dvakrát přepracována (v roce 2006 a 2009), zda se měnil obsah, Vám nepovím, protože tato vydání nevlastním a doteď nebyla přeložena do naší jazykové mutace. První vydání, o kterém si dnes budeme povídat, patřilo mezi bestsellery.

O autorovi

Dr. Konopka vyrůstal jako syn venkovského lékaře. Studoval medicínu na univerzitě v Erlangenu, Tübingenu a Mnichově. V Mnichově také získal doktorát u prof. Rudolpha za práci na téma „Metabolismus lidského srdce pod vlivem noradrenalinu“. Po státních zkouškách pracoval 3 roky v Ústavu patologie mnichovské univerzity, kde byl přítomen i u prvních transplantací srdce v Německu.

Stal se také asistentem lékaře klubu FC Bayern Mnichov, ve kterém získal cenné lékařské zkušenosti. Nasbírané zkušenosti využil k dalšímu studiu a v roce 1977 úspěšně dokončil studium vnitřního lékařství a ještě v daném období se stal primářem na 2. lékařské klinice v Augsburgu.

Kromě své odborné činnosti byl také cyklistou. Spolupracoval s mistrem světa Rudim Altigem, který působil jako trenér německé reprezentace. Tato skutečnost příjemně ovlivnila život Dr. Konopky, jenž se stal lékařem německé cyklistické reprezentace a pobýval u ní ještě 12 let. Kromě toho sám také aktivně závodil. Jako lékař se účastnil 16 mistrovství světa a byl zvolen hlavním sportovním lékařem olympijských her v Mnichově. Klade důraz na dobrou fyzickou kondici a zdravotní prevenci postavené na 4 pilířích: mysli, cvičení, výživě a relaxaci. Stal se také učitelem jógy a od roku 1991 je ředitelem jógínské školy v Augsburgu. Za zásluhy při vzdělávání lékařů získal uznávané ocenění (odznak Ernsta von Bergmanna) od Spolkové lékařské asociace.

Hlavní téma a obsah

Jak už samotný název publikace napovídá, hlavním tématem je sportovní výživa. Ačkoliv strávil autor mnoho let u cyklistiky a stále se jí věnuje, není kniha na tento sektor primárně zaměřená, což je pozitivní zpráva. Z tohoto důvodu mohou z knihy čerpat všichni, kteří se chtějí seznámit se základy výživy a tyto hlavní nosné pilíře pak aplikovat v jakémkoliv sportovním odvětví.

V knize jsou rozebírány základní složky a podsložky výživy, jejich vzájemné interakce v potravě, dopad výživy na imunitní systém a vliv sportu na náš organismus. Autor opravdu nic důležitého ze základů neopomenul a dává si záležet na jednoduchém vysvětlení principů, které musí čtenář pochopit. Informace jsou řazeny v logické návaznosti a jsou uceleny tak, aby se čtenář v textu neztrácel. Jelikož se jedná o odbornou publikaci, převažují teoretické části nad částmi praktickými, ale nedá se říct, že by autor kladl jednostranný důraz na některou z uvedených stránek. Pokud to dané téma dovolí, autor se vždy podělí o praktické využití předešlých teoretických částí. Rozhodně se tedy nestane, že byste si po přečtení nic z knížky „nevzali“ a nedokázali nabyté informace aplikovat v praxi - právě naopak.

Kniha se řadí mezi středně dlouhé publikace. Obsahuje 116 stran důležitého textu a 13 hlavních kapitol, které si vyjmenujeme:

• Předmluva
  • Kategorie sportu
  • Význam výživy
  • Základní stavební kameny výživy
  • Bilance výživy
  • Volné radikály a oxidativní stres
  • Imunitní systém, sport a výživa
  • Anti-aging, sport a výživa
  • Tři kroky k dosažení individuálního maximálního výkonu
  • Tipy pro výkonnostně zaměřené rekreační sportovce
  • Somatická inteligence
  • Potravinové doplňky
  • Doslov a výhled

Kapitoly jsou doplněny ilustračními obrázky, ale také obrázky nutnými k pochopení dané teorie. Setkáte se také s tabulkami, které jsou prakticky sestavené. Musím vyzdvihnout autorův smysl pro neplýtvání časem čtenářů, jelikož se v knížce nevyskytují zbytečné „omáčky“, které odvádějí pozornost od textu a nejsou k pochopení nutné. Také chválím šikovné odrážky ve tvaru zelených šipek, které vždy shrnují vše důležité, co si máte z dané kapitoly či podkapitoly zapamatovat. Slovní zásoba je úctyhodná (zásluhu na tom má i překladatel) a samotná kniha spíše baví a táhne nás nenásilnou formou číst si dál a dál, než že by vnucovala pocit „musíš se to prostě naučit“.

Cílová skupina čtenářů

Nyní potěším začátečníky, kteří se teprve snaží orientovat ve výživě a chtějí čerpat z kvalitních publikací, ale neví, co si dříve pořídit, aby zbytečně nevyhazovali peníze oknem. Sportovní výživa od Dr. Konopky je snadno pochopitelná a hodí se i pro laiky. Samozřejmě ten, kdo si nedokáže spočítat 1 a 1, to bude mít obtížnější, ale troufám si říct, že takový člověk by vyhořel u každé, sebelépe napsané literatury.

Za nedostačující bych považoval to, že je bohužel kniha staršího vydání a sportovní výživa pokročila o notný kus dále, hlavně co se týče sportovních doplňků. V kapitole, ve které se autor věnuje suplementům, je na můj vkus málo informací. Nevím, jak jsou na tom přepracovaná vydání, ale tematika sportovních doplňků je velice aktuální a troufám si říct, že byla aktuální i v roce 2003, kdy se suplementy začaly plně rozvíjet a počet produktů začal rapidně stoupat. Každý by měl mít určitě povědomí o tom, se kterými doplňky se může setkat a jaký je jejich mechanismus působení na lidské tělo.

Závěr

Osobně knihu považuji za velice povedenou a doporučuji ji každému, kdo se chce vzdělat na poli sportovní výživy, ale stále nechápe základy a nebo mu chybí v hlavě drobnosti, aby tyto základy měl perfektně zvládnuté. Mě osobně kniha mile potěšila, zopakoval jsem si všechno důležité a připomenul fakta, která jsem od začátku studia výživy pozapomněl. Ačkoliv již nepatřím mezi úplné začátečníky, nemohu říct, že by mě kniha nijak neobohatila. Co se týče samotné úrovně z hlediska pochopení látky, dal bych knize něco mezi 1. a 2. stupněm na pětistupňovém žebříčku obtížnosti.

• úplný název: Sportovní výživa
  • autor: Dr. Peter Konopka
  • nakladatelství: Kopp